"Folk blir tokiga bara det varnas för snö"

Du kanske har bra däck – men hur är det med glykolen i kylarsystemet och bogserlinan, klarar de en vargavinter? När kylan och snön kommer gäller det att utrusta bilen rätt.

SÖRMLAND/TROSA2016-11-09 09:00
<p>Det blåser en iskall nordlig vind utanför familjeföretaget Trosa bil & motor. Innanför portarna råder febril aktivitet. Ben Mac-Fie närskådar ett däck och känner på mönstret.</p><p>– Minst tre millimeter ska det vara på det mest slitna stället. Just nu är det nästan bara sådana här däckbyten som gäller för oss, säger Ben och jobbar vidare på Saab 9-3:an.</p><p>Det har rapporterats att den stundande vintern kan bli den snöigaste och kallaste på sex år. Enligt SMHI förväntas det även falla en del snö under veckan, samtidigt som det kan bli halt på vägarna. Under måndagsförmiddagen körde exempelvis fem lastbilar av motorvägen mellan Nyköping och Stavsjö.</p><p>Tre generationer Mac-Fie håller verksamheten flytande på Trosa bil & motor. Ben, 72, har arbetat här sedan 1975. Frugan Inger svarar i telefon medan parets son Niclas och barnbarnet Richard jobbar på golvet. Det tar inte många minuter för dessa tre att byta från sommar- till vinterdäck på en bil. Om fälgen saknar låsbult är det nästan FI-hastighet på ett däckbyte.</p><p>– Det är mycket inför vintern. Men så är det varje år. Folk blir som tokiga bara det varnas för snö, säger Ben Mac-Fie.</p><p>För att inte riskera att bli sittandes stelfrusen i någon snödriva i bilen finns det en del att tänka på. Att ha bra vinterdäck är en grundförutsättning för att inte löpa stor risk att köra av vägen eller krocka vid halt väglag.</p><p>– Det händer att folk har däck med massor av däckmönster kvar, men som är tio år gamla och då har gummit blivit för hårt. Och kör man på friktionsdäck, så kallade året runt däck, ska man tänka på att de slits snabbare än andra däck, säger Ben.</p><p>Skulle något hända under fel omständigheter kan rätt utrustning vara rent livsavgörande. Blir man ståendes längs vägen är det exempelvis viktigt att använda reflexväst så att medtrafikanter kan uppmärksamma dig i vintermörkret.</p><p>– Bogserlina och startkablar måste man ha med. Snöskyffel är också viktigt att ha för att kunna skyffla sig upp med om olyckan är framme. Varma kläder och någon filt bör alltid ligga i bilen, säger Ben.</p><p>Gösta Dahlström svänger in på parkeringen till Trosa bil & motor. Sedan 30 år är han en trogen kund. Gösta har sett till att vinterserva bilen med lite extra vätskor.</p><p>– Det kan ju bildas vatten i bränsletanken. Men jag har hällt i K-sprit i tanken för att för att förhindra isproppar. Sedan är det såklart viktigt att ha mycket glykol i kylsystemet.</p>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om