Det är inte bara höjderna som ska besegras, utan också en massa hinder där uppe som ska klaras av.
– Vår utmaning är hjälpa folk att övervinna sina rädslor och flytta på sina gränser, säger Jesper Skogwik.
Han är säkerhetsansvarig på Sörsjöns äventyrspark, som beskrivs som Sveriges största. Anläggningen ligger mitt emellan Katrineholm och Norrköping, och har 22 banor.
Precis som i skidpisten anger färger vilken svårighetsnivå och höjd banorna har. Gult är lättast och närmast marken, i snitt 2 meter. Svart är svårast och hisnande 20 meter upp bland talltopparna. Däremellan finns det gröna, blå och röda banor.
– Stegvis blir banorna svårare och mer fysiska, säger Jesper Skogwik.
Sedan förra året krävs förbokning för att besöka äventyrsparken där maximalt 15 personer släpps in varje timme.
Först på programmet står alltid utrustning och instruktioner. Iförda säkerhetssele och hjälm ger vi oss ut på instruktionsbanan. Andreas Berggren, guide i parken, lär oss att använda säkerhetslinorna, hantera redskapet för att åka linbanorna och upplyser om allmänna regler.
På valfri höjd är det sedan fri lek. Eller för den höjdrädda – blodigt allvar. Panikångest, skenande hjärta och skakande händer bemästras genom att koncentrera sig på uppgiften och ha blicken rakt fram.
– Att släppa taget på balanshindren en meter över marken är ofta inget problem. Tre, fyra meter upp är det en helt annan grej, säger Andras Berggren.
Med hjälp av Andreas Berggren tar jag mig igenom både gul, och blå bana. Åker en snowboard som glider på två vajrar fem meter upp i luften. Balanserar på en lina på tre meters höjd. Tar mig fram via gungande stigbyglar. Klättrar i nät. Åker linbanor. Känner självförtroendet växa, och ler mest hela tiden. Det är skoj, riktigt skoj.
– Ofta hinner man med tre till fem banor på två timmar, Jesper Skogwik.
Med nyvunnen kaxighet känns det som en självklarhet att säga ja till den långa linbanan som går rakt över Sörsjön. 375 meter ren åkglädje där man kan komma upp i 70 kilometer i timmen.
Tankarna går; kanske kan jag klara av tiometersbanan också?
– Banorna är strategiskt placerade så att guiderna har koll på alla. Vi är på plats inom några sekunder. Hittills har vi fått ner alla, säger Jesper Skogwik.