Vill du göra ditt eget schampo, baka surdegsbröd eller lära dig att spela Blowing in the wind på gitarr är kunskapen bara några klick bort. Googlar du akronymen DIY, "do it yourself" på engelska, får du ungefär 413 000 000 resultat på mindre än en halv sekund. Och taggen #diy har använts över tolv miljoner gånger på Instagram.
DIY är ett fenomen som inkluderar det mesta du kan göra själv; inredning, smycken, mat, kläder och mycket mer. För sociologiforskaren Erik Hannerz vid Lunds universitet, definieras DIY som ett görande som utgår från kunskaper som vi redan besitter.
– Vi saknar inte kunskapen att göra eget bröd, till exempel, men vi drivs av insikten att det mesta går att göra, säger han.
– Kunskapen har demokratiserats. Den är tillgänglig på ett annat sätt i dag och vill du sticka en tröja, bygga en altan eller lära dig att spela gitarr kan du enkelt få reda på hur du gör på internet.
Lever vi i ett DIY-samhälle?
– Nej, det gör vi egentligen inte. Under en lång tid gjorde vi det, då var vi tvingade att göra saker själva. Men i dagens samhälle kan vi köpa allt vi vill ha. Därför är det intressant när det går åt det motsatta hållet, säger Erik Hannerz.
– Förr definierades välstånd av pengar, i dag definieras det av tid och det är en väldigt intressant utveckling.
DIY-fenomenet manifesterat på sociala medier, som Instagram, Pinterest och Facebook, är del av en persons distinktion, enligt Hannerz.
Statusuppdateringen "Jag och barnen har bakat en glutenfri kladdkaka" är inte en otänkbar syn på sociala medier, och den berättar mer än vad en kan tro. Uppdateringen förmedlar att personen i fråga har råd att spendera tid med sina barn. Så mycket tid att hen till och med kan göra en glutenfri kladdkaka. Antagligen har personen råd att köpa kladdkakan, men personen kan och vill baka den själv. Men varför vill hen göra det?
Enligt sociologen och kulturantropologen Pierre Bourdieu, vars teori om symboliskt och kulturellt kapital är en av de mest kända, uttrycker personer sin klasstillhörighet genom smak. Med hjälp av konsumtion och produktion visar du att du har en förfinad smak.
– "Gör det själv-are" och deras intresse för att brygga egen öl, eller att baka eget bröd har blivit tecken på en förfinad smak: "Jag är något mer, jag gör det själv". I dag är det heller inte lika självklart att uttrycka sig genom sin yrkesroll, så i stället uttrycker vi oss genom vad vi gör.
Vad tror du att det här beteendet kommer att leda till?
– Det vår generations mormödrar och farmödrar visste om inläggningar och sparande av mat har glömts bort. Och det vi ser är en början till att hitta tillbaka till den kunskapen. Både samhällspolitiskt och ekonomiskt kommer vi att tvingas till mer DIY-tänk.