Anders Eriksson på Selaön köpte hösten 2021 en lite udda bogserbåt från Jörgen Paugart i Gävle. Den sistnämnda har jobbat på Scania och har själv byggt på en lastbilshytt, Scania 4-serien, på bogserbåten och dragit kablar och ledningar. Båten drivs av en DS 11 marinmotor från Scania. Skrovet har Jörgen Paugart köpt i Stockholms skärgård. Bogserbåten byggdes om 2017–2018.
– Anledningen till hela bygget är att jag bor på en husbåt, en huspråm utan egen drivning. Tanken var att ha en bogserbåt att kunna dra ut husbåten på sjön med. Lite som att ha en husvagn. Men de bogserbåtar jag tittade på var dyra, säger Jörgen Paugart.
Det båtskrov han sedan köpte hade en gammal trähytt som var murken och behövde bytas ut. Men då kom hans fru på en idé.
– Jag jobbade på Scania på den tiden och på firman skrotades en del lastbilar. Min fru sa att "kan man inte ta en lastbilshytt och sätta på båten".
Sagt och gjort.
– Det var ett billigt sätt att få till en styrhytt, säger Jörgen Paugart.
Men det blev aldrig att Jörgen Paugart och hans fru använde bogserbåten till att dra sin husbåt.
– Varken jag eller min fru är båtmänniskor. Husbåten väger 65 ton och det kunde ha blivit svårt att dra den om det började blåsa. Vi tordes aldrig testa, berättar han.
I stället såldes bogserbåten till Anders Eriksson från Selaön. Efter köpet fraktade Anders Eriksson hem bogserbåten från Gävle med lastbil.
– Sedan stannade jag hos smeden i Stallarholmen som har hjälpt mig att bygga en kärra till båten, berättar Anders Eriksson.
I oktober förra året hämtade Anders Eriksson hem båten från smeden men ännu har bogserbåten inte kommit i sjön.
– Vi har köpt en annan bogserbåt, som heter Hampus. Den är yrkesmässigt mycket bättre för oss. Det är bökigt att ta sig in i Scaniahytten, säger Mia Bjervner, sambo till Anders Eriksson.
Anders Eriksson har ett företag som bland annat bedriver sjöverksamhet och bogserbåten med lastbilshytten skulle ha använts i företaget till att dra eller knuffa en pråm.
Men nu är den udda bogserbåten till salu, igen.
– Den är i bruksskick men inte inregistrerad. Under hytten och framåt finns möjlighet att bygga sovplats eller kök, säger Anders Eriksson.
Båten är tio och en halv meter lång och tre meter bred. Skrovet är nitat och tros vara från 1950-talet. Det sägs att skrovet förr har använts som timmerdragare i Värmland. I lastbilshytten finns ingen ratt utan här finns joystickstyrning.
Bogserbåten säljs nu genom auktionsföretaget Klaravik.
– Maskiner, verktyg och fordon är vår huvudnisch. En sådan här båt tillhör inte vanligheterna. Samlarobjekt kan ibland dyka upp men jag har inte sett en bogserbåt med lastbilshytt förr, säger David Kvicklund på Klaravik.
Hur lätt- eller svårsåld kommer den att vara?
– Det är svårt att säga. Här finns ett klart samlarvärde. Många av köparna hos oss brinner för att vårda saker så att sakerna inte ska skrotas, säger David Kvicklund.
Auktionen avslutas på onsdag, den 15 mars.
– Om den inte säljs gör jag iordning den del som ska vara under vattenytan, lägger båten i sjön och försöker sälja den igen, säger Anders Eriksson.
Auktionen fungerar så att det finns ett lägstapris, reservationspris, som säljaren godtar. Uppnås detta direkt eller genom förhandling säljs båten.