Det var på söndagsmorgonen som bussen, Djurgården Hockeys spelarbuss, fattade eld under färden på E4. Inga passagerare fanns i bussen, och chauffören hann parkera vid vägrenen, söder om avfarten till Gammelsta, och rädda sig ut. Han försökte släcka elden med en pulversläckare, men lyckades inte. När räddningstjänsten anlände, var bussen helt övertänd.
Efter att branden släckts stod bussen kvar vid vägrenen i väntan på bärgning. Ett långdraget och komplicerat arbete, där ett tungt och skadat fordon skulle lastas på en maskintrailer.
Bärgaren Ove Björklund, Assistancekåren, var på plats vid halv tio på morgonen för att tillsammans med en bärgarkollega försöka få upp bussen på trailern.
– Den ena av oss drar och den andra håller emot. Bussen är nu delvis uppe på trailern, men den sista biten är trixig. Vi hoppas, med lite tur, att bli klara till midnatt, sade Ove Björklund, när vi nådde honom vid 19-tiden på söndagskvällen.
Det är ett precisionsarbete som måste göras på ett trafiksäkert sätt. Både med hänsyn till övriga trafikanter, men också för trailerchaufförens skull.
– Han måste kunna köra iväg med bussen, och veta att den står stadigt på trailern, sade Ove Björklund.
I det enda körfältet som var öppet, förbi olycksplatsen, flöt trafiken utan nämnvärda köer. Men Ove Björklund och hans kolleger kunde – som så ofta annars – inte känna sig trygga:
– Vi måste jobba med ögon i nacken. Det vore rimligt att bilisterna passerar oss i 30 km i timmen. Istället blåser många förbi i 80 knyck. De har till och med kört ner våra varningsskyltar, berättade han.
Irritationen var tydlig. Oron likaså.
– Vi har ett stort och svårt jobb, som måste göras på trafiksäkert sätt. Bilisternas beteende underlättar knappast. Både vi och våra fordon riskerar att bli påkörda. Och somliga vrider på huvudet så mycket och tittar, att de lätt skulle kunna hamna i diket.
Vid 22-tiden på söndagskvällen stod bussen stadigt på maskintrailern. Kvar återstod att böja och klippa ned det brandskadade busstaket till lämplig höjd, för att klara passagen under broar vid transporten.
– Bussen är troligen borta från E4 innan midnatt. Känns skönt att äntligen se slutet på skiten. Nu vill jag hem och duscha, sade Ove Björklund, som dock hade ett godmodigt skratt till övers trots att han stångats sedan morgonen med den bångliga, tunga dubbeldäckaren.
Polisen lämnade på söndagskvällen inga uppgifter om vad som kan ha orsakat branden, men länsvakthavande befäl uppger att den troligen startade i motorrummet.
Under måndag morgon var bussen inte längre kvar på E4. Enligt bärgningsfirman ska bärningen ha varit klar någon gång under natten mot måndag.