Staketet vid spåret kom upp utan förvarning häromdagen.
– Vi identifierar och säkrar de platser där det förekommer spårspring, säger Henrik Dahlquist, projektledare på Trafikverket.
Han ser allvarligt på uppgiften att Stigtomtaborna går över järnvägen.
– Det låter som om vi kanske behöver förlänga stängslet ännu mer. Och att rida över järnvägen – det är lika farligt som att rida på E4. Det skulle jag aldrig göra. Jag kan bara beklaga att vi inte satt upp stängsel tidigare, säger han.
Henrik Dahlquist säger att det gäller samma regler för den lågtrafikerade TGOJ-banan som för järnvägsnätet i övrigt.
– Vid spårspring ringer vi ut polis och brandkår och stoppar tågtrafiken. Det är allvarliga incidenter och det är olagligt. Jag gissar att det blir böter om polisen ser det.
Men Janne Suhr visar på andra risker för den som ska ta sig till rekreationsområden och bostäder på andra sidan järnvägen.
– Det är betydligt farligare att gå över järnvägsbron. Där är vägbanan smal och det är dåligt med plats att gå. Vi skulle aldrig kunna rida där och det är nog otäckt att gå med barnvagn. Nu har vi och många andra blivit begränsade. Massor av folk har gått över spåret varje dag.
Han tycker att Nyköpings kommun och Trafikverket borde ordna en säker övergång.
– Det finns ju på andra håll och borde inte vara så svårt, säger han.