Efter dödsolyckan: Stora utmaningar vid elbilsbränder

Den elbil som var inblandad i dödsolyckan utanför Gnesta lät räddningstjänsten brinna ner. "Om batteriet tas upp av branden är det extremt utmanande", säger Tommy Carnebo vid Södertörns brandförsvar.

Tommy Carnebo jobbar på Södertörns brandförsvar och är expert på elbilsbränder.

Tommy Carnebo jobbar på Södertörns brandförsvar och är expert på elbilsbränder.

Foto: Privat

Stjärnhov2021-05-31 20:40

Antalet elbilar som rullar på våra vägar fortsätter att öka. Tommy Carnebo föreläser om elbilar i hela Sverige och var med över telefon och vägledde brandmännen som arbetade vid dödsolyckan som inträffade på väg 57, väster om Stjärnhov i lördags.

– Om batteriet tas upp av branden är det extremt utmanande och nästintill omöjligt att släcka. Så länge batteriet är varmt kan det självantända. Alla bilar som har varit med i kraftiga kollisioner eller brand rekommenderas därför att stå i karantän i två veckor, säger Tommy Carnebo.

För att släcka brinnande bränsledrivna personbilar behövs drygt 2 000-3 000 liter vatten. För att släcka en elbil räknar man med att det behövs 10 000 liter vatten. Carnebo uppskattar också att det är drygt tio elbilar som brinner årligen.

– Om man ser till det totala antalet brinnande bilar så är det väldigt lite. Men det är komplicerat och det kan vara farligt om man gör fel. 

Det är bland annat vätefluorid och cyanväte som riskerar att spridas och skada människor i närheten av elbilsbränder. 

Anna Larsson, yttre befäl, var på plats vid dödsolyckan i helgen tillsammans med två brandmän från Sparreholm och sex brandmän från Gnesta brandstation. 

– Bilen stod och brann mitt på vägen vilket ledde till att vi gjorde bedömningen att låta den brinna eftersom röken gick uppåt och det inte blåste så mycket. Röken blir inledningsvis kraftigare när man lägger på vatten, säger hon. 

Det gjorde att man efter ett tag släckte det lilla som fanns kvar av bilen med pulversläckare. 

– Plåtdelarna kan vara väldigt varma länge. Vi släckte senare med pulversläckare eftersom det är bättre för miljön.

undefined
Räddningstjänsten lät bilen brinna ut på vägen innan den flyttades till vägkanten.

Att som privatperson gå ut och försöka släcka en elbil som brinner kraftigt är ingenting som Tommy Carnebo rekommenderar.

– Brinner det i sätet så kan du släcka med en pulversläckare, men är du minsta osäker är rekommendationerna att vänta. Om batteriet har börjat brinna så räcker inte en pulversläckare på 2-6 kilo särskilt länge, säger han. 

Ett tillvägagångssätt som man ännu inte testat i Sverige är att efter en brand dränka bilen i en jättelik container med vatten.

– Det här är ett säkert sätt att kunna flytta bilen på. Men bara för att man har stoppat ner den i containern så innebär den inte att den inte är helt ofarlig när man sedan tar upp den igen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!