– Det känns väldigt speciellt med detta starka tema i Allhelgonatid – hågkomst. Alla får titta i sina backspeglar, hur man levt och minnas dem man saknat.
Per Nyström, cellist av hög internationell klass och sedan ett år Stjärnhovsbo, är på återhållet sprudlande humör när han tar emot i flygeln till pittoreska Boxtorps gård vid Båven. Strax har han packat upp sin italienska cello från 1796 och djupa vibrationer fyller rummet och värmer bröstet.
Föreningen Musik i Gryt, grundad 1993, expanderar i år sin traditionella vårfestival till tre helger. 12-13 november framför fem stråkmusikanter och en pianist stycken av Schubert, Pärt, Bach och det belgiska underbarnet Eugène Ysaÿe, "violinens tsar" på sin tid.
Någon vidare presentation behöver däremot inte Johan Rabaeus, som högläser poesi till föreställningen på lördagen.
– Jag vill lyfta fram musiken och ge den en bredare publik, då kan en väg vara just att man har en recitatör. Jag är väldigt förtjust i den formen, säger 75-åringen som är aktuell med en komedi på Stadsteatern i Stockholm och länge har samarbetat med Per Nyström.
Hur är recitation till musik jämfört med all teater, tv och film du gjort?
– Spännande. Jag tycker om den kombinationen. Jag vill lyfta fram musiken och ge den en bredare publik. Öppna upp den.
Rabaeus talar gillande om att den banbrytande tonsättaren Leonard Bernstein mötte skolklasser med sin symfoniorkester, och när SN frågar Per Nyström om framtiden tar han upp samma tema.
– Det finns en ambition att vända sig till den yngre publiken, som spelar den här musiken i musikskolan. Vi har önskan men hittills inte tid och kapacitet till det. Men vi söker nya spännande spelplatser, till exempel hade vi en konsert i Skottvång i augusti, där sitter en annan publik än vad som vanligen kommer.
Per Nyström flyttade till Stjärnhov för ett drygt år sedan med sin hustru, violinisten Dinara Mansurova Nyström. Och det var engagemanget i Gryt som fick paret att fästa sig vid den sörmländska idyllen.
– Förr handlade ens drömmar om att åka och spela sena Beethoven-kvartetter i Tokyo. Nu är det att sitta på en stubbe i naturen, säger den 54-åriga cellisten och låter blicken svepa över Båvens grå nyanser utanför arbetsrummet.
Det ryms 120 åhörare i Gryts medeltida kyrka.