Ostlänken dyraste projektet

Snabbjärnvägen Ostlänken kommer att bli Sveriges dyraste infrastruktursatsning de närmaste tio åren. Men den har inte fått plats i regeringens budget för 2014.

STOCKHOLM2013-09-19 13:22

Ostlänken ligger kvar i Trafikverkets nationella plan som ska lämnas över till regeringen senast 1 oktober. Sedan ska planen godkännas av regeringen under våren 2014. Om Ostlänken då finns kvar kommer den sannolikt att kastas in i budgeten för 2015, åtminstone som projekteringsobjekt.

Ostlänken beräknas kosta drygt 35 miljarder kronor och blir därmed det enskilt dyraste infrastrukturprojektet i Sverige under de kommande tio åren.

Förbifart Stockholm beräknas kosta 28 miljarder och Citybanan, tunneljärnvägen under Stockholm som ska vara färdig 2017, beräknas kosta 18 miljarder kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om