– Ostlänken är väl utredd, säger utredaren Gunnar Malm.
Skavsta flygplats i Nyköping får en nyckelroll i höghastighetsnätet.
– Vi knyter ihop de stora flygplatserna Arlanda, Skavsta, Landvetter och Kastrup, säger Gunnar Malm.
Satsningen på höghastighetsbanorna beräknas kosta 125 miljarder. Utredningen bedömer att staten kommer att få svara för cirka hälften av kostnaden. Återstående kostnader täcks enligt förslaget av biljettintäkter samt medfinansiering från berörda regioner och från EU. Biljettpriset förutsätts ligga på samma nivå som för dagens tågresor.
Restiden från Stockholm till Göteborg med höghastighetstrafik beräknas till två timmar och till Malmö beräknas restiden bli cirka två och en halv timme.
Gunnar Malms bedömning är att trafiken på banorna kan starta 2023-2025.
Ostlänken först ut i nytt järnvägsnät
Uppdaterad: 11.30 | Höghastighetsjärnvägen Ostlänken kommer att börja byggas inom några år. Det föreslår regeringens utredare Gunnar Malm som vill se två separata höghastighetsbanor för trafik upp till 320 kilometer i timmen mellan Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!