Fyra fyllda vattenglas. Prydligt uppradade på ett bord i ett konferensrum på ett fint hotell i centrala Stockholm. Fyra högt uppsatta Ryanair-chefer som tog plats.
Ryanair kallade till presskonferens – utan att egentligen ha något nytt att berätta skulle det visa sig. Men flygbolagets marknadschef Kenny Jacobs var där för att understryka deras ambition att satsa på Sverige och Skavsta.
– Vi är inte så stora i Sverige som vi vill vara och de närmaste åren kommer det att märkas, säger Kenny Jacobs, som är direkt underställd vd:n Michael O'Leary.
Ryanair har i dag cirka fem procent av den totala svenska marknaden men om några år har man ambitionen att samma siffra ska vara tio procent. Nyckeln till det är tillgången till flygplan, som under de senaste åren varit begränsad, men nu står mängder med nybyggda flyplan redo att sättas in. Om det rent konkret innebär fler rutter från Skavsta framöver, utöver den nyligen offentliggjorda till Köpenhamn, kunde Kenny Jacobs inte svara på.
– Skavsta är en bra flygplats för oss och vi följer kundernas behov, säger han.
I takt med att Ryanair ska växa vill man också passa på att förbättra sin tidigare något skamfilade image. En ny bättre hemsida och en ny mobilapp är steg som tagits på den vägen. Strävan efter en bättre dialog med sina kunder finns också.
– Vi vill numera lyssna på våra kunder på ett sätt som vi kanske inte gjorde tidigare, säger Kenny Jacobs.