Biskopens mediesuccé fortsätter – med miljontals visningar

Videoklippet där Johan Dalman, biskopen för Strängnäs stift där östra Sörmland ingår, pratar samma lingo som generation Z har blivit megaviralt. Antalet visningar har ökat exponentiellt och är nu Svenska kyrkans mest visade Instagram-klipp.

Biskop Johan Dalmans video, som tidningen skrev om tidigare i veckan, har nu blivit en megasuccé utan like.

Biskop Johan Dalmans video, som tidningen skrev om tidigare i veckan, har nu blivit en megasuccé utan like.

Foto: Linda Vikström

Strängnäs2024-09-19 15:22

Nyheten i korthet

  • Strängnäs biskop Johan Dalman har blivit en viral sensation med ett Instagram-klipp där han använder språket från generation Z. Videon har blivit Svenska kyrkans mest sedda på Instagram och har över två miljoner visningar på olika plattformar.
  • Videon, där Dalman ger en rundtur i Strängnäs domkyrka, har hyllats för sitt unika tilltal. En kommentar på Instagram lyder: "Denna video fick mig low-key att börja simpa för Svenska Kyrkan."
  • Trots framgången avböjer Dalman ytterligare intervjuer och låter videon "leva sitt eget liv". Hans popularitet har lett till att han framträdde i SVT:s morgonstudio där han beskrev sin överraskning över att bli en "posterboy" för generation Z.

När tidningen först uppmärksammade videon där Johan Dalman gav en rundtur i Strängnäs domkyrka hade klippet setts ett par tiotusentals gånger.

På torsdagen hade den siffran stigit markant: På Instagram låg antalet visningar norr om 900 000, och på Facebook hade den spelats upp mer än 150 000 gånger.

Om man räknar in de som sett klippet på andra sociala medie-plattformar utöver kyrkans officiella – som till exempel Tiktok-kontot "predikaren" som delat videon på sin egen sida – har filmen med biskopen setts över två miljoner gånger på drygt två dygn.  

Det lite annorlunda manuset som används i videon är skrivet på ett sätt som personer ur generation Z kommunicerar online. Stilgreppet har hyllats som en succé i kommentarsfälten:

"Denna video fick mig low-key att börja simpa för Svenska Kyrkan", skriver en person på kyrkans Instagram-sida (att simpa är ungefär samma sak som att hylla eller bli ett fan av, reds. anm.).

"The bishop understood the assignment", skriver en annan, vilket översätts till att biskopen förstod uppdraget.

Klippet har sedan dess också plockats upp av kvällspressen, där tidningen Expressen rubriksatte klippet med "Biskopen slays".

Hyllningarna har även gått att läsa på dagstidningarnas ledarsidor. En som anslutit sig till kören är Dagens Nyheters Erik Helmerson som kallar Dalmans video för en presentation av en för kyrkan viktig beståndsdel: Glädjen.

"Som kristen blir jag inte det minsta kränkt av biskopens film, tvärtom – inte ens när han talar om den havande jungfru Maria som 'very demure', ett satiriskt trenduttryck som betyder ungefär 'blygsam, värdig, anständig'", skriver Helmerson.

Succén ledde även till Johan Dalman fick ett eget segment i SVT:s morgonstudio där han fick berätta om idén:

– Jag trodde aldrig att jag skulle bli posterboy för Duolingo Z, men jag får väl utveckla den rollen nu, säger han i programmet. 

Tidningen har sökt biskop Johan Dalman för en kommentar om braksuccén men har fått som svar att biskopen tackar men avböjer ytterligare intervju, med hänvisning att filmen nu får "leva sitt eget liv".

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!