Märta och Nils Rahmqvist har ägnat lektionerna åt annat

Nils Rahmqvist, 15, läste sjuans matte när han gick i sexan – och återigen när han gick i sjuan. Lillasyster Märta, 14, har ägnat många mattelektioner åt läsning. Enligt pappa Hans Rahmqvist, har skolan inte alltid kunnat utmana och engagera hans barn. "Det är synd om man tappar intresse för något som man har talang för", säger han.

Märta Rahmqvist, 14, och Nils Rahmqvist, 15, har haft lättare än sina jämnåriga i vissa ämnen, något som skolan inte alltid varit lyhörd för berättar de.

Märta Rahmqvist, 14, och Nils Rahmqvist, 15, har haft lättare än sina jämnåriga i vissa ämnen, något som skolan inte alltid varit lyhörd för berättar de.

Foto: Clara Skjönberg Zahui

Strängnäs2021-07-19 04:45

Märta Rahmqvist, 14, har under det gångna året gått i årskurs sju men läst matematik för årskurs nio. Hon och hennes bror Nils Rahmqvist,15, har under sin skolgång legat före sina jämnåriga i flera ämnen. I perioder har de därför fått läsa dessa ämnen på högre nivåer, men ibland har de ägnat lektionstimmar åt annat arbete. 

När Nils Rahmqvist gick i årskurs sex, sade hans engelsklärare att han fick ägna lektionerna åt annat, eftersom han redan kunde de saker som läraren gick igenom. I slutet av terminen fick han i stället skriva det nationella provet för årskurs nio, vilket han fick högsta betyg på.

Ett problem som de upplevt i skolan är att vissa lärare fångat upp deras behov medan andra inte gjort det. Pappa Hans Rahmqvist berättar att det också krävts en del inblandning från honom som förälder för att se till att de fått läsa vidare. Ett problem som familjen ser är att när de väl fått anpassningar i skolan fungerar det bra – till dess att de får nya lärare. Då måste processen börja om. Det har lett till att Nils Rahmqvist läst matematik för årskurs sju två gånger, både i sexan och igen i sjuan med sina klasskamrater.

– Ibland har jag bara fått fler uppgifter på samma nivå, i stället för svårare uppgifter, när jag blivit klar innan de andra. Då dör entusiasmen lite och ett tag inte ville jag inte räkna matte, säger Nils Rahmqvist. 

undefined
Pappa Hans Rahmqvist har oroat sig för att hans barn ska tappa intresse för skolan när de inte blivit tillräckligt utmanade.

Nils Rahmqvist har också diagnosen Asperger syndrom. Därför har han under sin skolgång haft en resurslärare som kunnat uppmärksamma andra lärare på när han inte blivit tillräckligt utmanad på lektionerna. Annat har det varit för lillasyster Märta Rahmkvist.

– När jag blivit klar med uppgifterna har jag kunnat läsa böcker i stället det är det aldrig någon som klagar på. Jag älskar att läsa så det är inte alltid att jag vill säga till heller, säger hon.

Hans Rahmqvist säger att han till viss del kan känna igen sig i sina barn. Därför har han engagerat sig i att få skolan att möta hans barns behov.

– Det är synd om man tappar intresse för något som man har talang för på grund av att man blir uttråkad när det blir för lätt, säger Hans Rahmqvist. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!