Flyktingar larmar: "Är rädd på Mälarblick"

Löss, dålig mat och hot om uppsägning vid klagomål. Det är kritik som ukrainska flyktingar riktar mot Mälarblick. Ägaren Sultats vd Anders Hedqvist tillbakavisar allt: "Det skulle aldrig hända."

"Så fort vi går från hotellet mår vi väldigt bra. Strängnäs är fint och svenska folket är underbart. Men när vi kommer tillbaka till hotellet så mår vi dåligt. Vi är rädda", säger en Mälarblicksboende ukrainare till tidningen.

"Så fort vi går från hotellet mår vi väldigt bra. Strängnäs är fint och svenska folket är underbart. Men när vi kommer tillbaka till hotellet så mår vi dåligt. Vi är rädda", säger en Mälarblicksboende ukrainare till tidningen.

Foto: Albin Persson, privat, redaktionell grafik

Strängnäs2022-07-04 08:57

I slutet av april blev Sultat hotell AB som äger Mälarblick varse om ett utbrott av vägglöss. Då hade lägenhetshotellet i några veckor, utöver övriga hyresgäster, varit hem för cirka 150 ukrainska flyktingar

Två månader senare är lössen kvar. Nu står det klart att det är långt ifrån det enda negativa som flyktingar upplever på Mälarblick.

– De sanitära förhållandena är miserabla och det finns vägglöss i alla rum. Det finns inte kylskåp eller spisar i alla boenden, säger en person till tidningen. 

Det finns även ett stort missnöje med den mat som serveras. Den sägs vara enformig och boende ska ha sett gammal yoghurt hällas upp i kastruller, så att ingen kunde se bäst före-datumet. Både barn och vuxna har blivit magsjuka, säger folk till tidningen:

– Våra barn vill inte äta mat i matsalen, utan vi måste köpa mat för våra egna pengar och laga den på rummet.

Alla tidningen pratar med vill vara anonyma. De säger att deras klagomål tystas ner med hot om uppsägning och att personer som har klagat till administrationen har nekats mat i flera veckor. 

När Migrationsverket fick höra om klagomålen och kom på besök, menar ukrainarna att de bara fick träffa boende som säger positiva saker om Mälarblick, att missnöjet inte fick komma fram. 

– Om jag visste vilka rättigheter jag har i det här landet hade jag för länge sedan polisanmält dem, säger en person.

Det finns också uppgifter om att drogpåverkade personer rör sig i och runt hotellet och att flera ukrainare har blivit tillfrågade om att köpa eller sälja narkotika.

Enligt en källa är det så illa att sex personer har valt att återvända till Ukraina:

– Nu står familjer i kö och väntar på att volontärer ska hjälpa dem att åka hem, på grund av de sanitära förhållandena.

Flyktingarnas berättelser backas upp av Bolennart Johannesson och Laura Green – ansvarig chef respektive samordnare på Språkcentrum i Strängnäs som har nära kontakt med de boende:

– Jag känner mig bekymrad över att de människor som jag träffar lever i den här misären, säger Bolennart Johannesson.

undefined
"Det viktigaste för oss är att våra boende har det bra. Att vi uttrycker hot finner jag fullständigt orimligt. Jag tycker att det är tråkigt att det blir så mycket negativt fokus när det finns så mycket som är positivt", säger Anders Hedqvist, vd på Sultat.

Anders Hedqvist, vd på Sultat, tror inte på klagomålen. Om maten och de sanitära aspekterna säger han:

– Det har jag inte hört överhuvudtaget. Vi serverar inte utgången mat. Vi upplever att maten är bra och upphandlar den enligt de föreskrifter som vi har i avtalet med Migrationsverket. Vad gäller trinettköken så finns det i princip i alla rum, men för Ukrainaflyktingarna är det ingenting som ingår i vår upphandling, utan vi serverar frukost, lunch och middag, säger han och tillägger:

– Vägglöss finns inte i alla rum. Vi har haft Anticimex där som har koll och har sanerat alla drabbade rum. I dag (fredag) är vi klara med saneringen och vi hoppas att det är tillräckligt. 

Och uppgifterna om hot om uppsägning och utebliven mat?

– Det där gör mig så otroligt irriterad. Vi skulle aldrig uttrycka oss på det sättet. Vi är måna om alla ukrainare som bor där och vi har inte möjlighet att skicka ut någon. De boende som har sagt det till er får gärna diskutera det med oss, säger Anders Hedqvist.

De upplever ju att de inte kan klaga.

– Jag måste säga att jag inte tar dem på allvar. Det skulle aldrig hända hos oss, säger han och tillägger:

– Det mest naturliga, om de har klagomål, är att de går till Migrationsverket och säger att de inte är nöjda. Inte till tidningen.

De upplever att de inte fick komma till tals när Migrationsverket var på besök.

– Det stämmer inte någonstans, de stannar så länge det finns frågor och vi visar inte Migrationsverket vad de ska göra. De bestämmer vilka de vill träffa.

Och att det skulle finnas missbruk på boendet?

– Nej, det tror jag inte. 

Strängnäs kommuns socialchef Gilda Johansson besökte Mälarblick i veckan. Hon var efteråt märkbart frustrerad, men vill just nu inte kommentera något annat än rummens storlek:

– Det är inte okej att bo fem personer på sju kvadratmeter. Jag har till på måndag kallat samman ett antal av våra chefer och medarbetare för att se vad kommunen har ansvar för och vad vi kan göra. Vi kommer även ta kontakt med Migrationsverket snarast. Vi måste även träffa ledningen på Mälarblick, säger hon.

Anders Hedqvist säger att rummen är minst 15 kvadratmeter och försäkrar att avtalets krav på fem kvadratmeter per person uppfylls:

– Migrationsverket godkänner rummen och placerar hur ukrainarna ska bo. 

Hotell Mälarblick

Lägenhetshotellet Mälarblick ägs av Sultat hotell AB, en del av Svenska hem i Bromma.

Boendet har cirka 150 rum med totalt runt 600 bäddar som hyrs ut kortare och längre tid.

Under flyktingvågen 2014–2017 bodde omkring 2 500 asylsökande personer i Mälarblick.

I april 2022 kom runt 150 ukrainska flyktingar som enligt avtalet med Migrationsverket ska bo i två- till fembäddsrum.

Flyktingarna har helpension med frukost, lunch och middag i matsalen. Hygienprodukter, sängkläder, täcken och kuddar ingår. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!