Haveriet i Örebro utreds i Strängnäs – planet körs hit

Nio personer omkom i torsdagskvällens flygolycka i Örebro. Nu ska en omfattande teknisk utredning i Statens haverikommissions lokal i Strängnäs försöka ge svar på vad som hände.

Här, på Gorsingeberget i Strängnäs ska Statens haverikommission försöka klargöra vad som orsakade torsdagens flygolycka i Örebro. "Arbetet så här långt är att det har utförts intervjuer med flygledare och vittnen på plats. Vi har gjort en första titt på vraket och omgivningarna", sa avdelningschefen Peter Swaffer tidigare till TT.

Här, på Gorsingeberget i Strängnäs ska Statens haverikommission försöka klargöra vad som orsakade torsdagens flygolycka i Örebro. "Arbetet så här långt är att det har utförts intervjuer med flygledare och vittnen på plats. Vi har gjort en första titt på vraket och omgivningarna", sa avdelningschefen Peter Swaffer tidigare till TT.

Foto: Åsa Wallin, Jeppe Gustafsson/TT, Patrick Trägård//TT

Strängnäs2021-07-09 16:44

Larmet om haveriet kom vid 19.22 på torsdagen. Ett mindre flygplan hade kraschat och brunnit strax efter starten från Örebro flygplats. Alla ombord – åtta fallskärmshoppare och en pilot – omkom.

Orsaken till haveriet är ännu okänd och enligt Peter Swaffer, avdelningschef på Haverikommissionen som ska utreda olyckan, blir arbetet av "rent teknisk karaktär".

Målsättningen var på torsdagskvällen att planet så snart som möjligt skulle fraktas till Haverikommissionens lokal för tekniska undersökningar, på Gorsingeberget i Strängnäs.

I en intervju med TT drar flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll paralleller till olyckan i Umeå 2019, då samtliga nio personer i ett fallskärmsflygplan omkom. Även det planet undersöktes i Haverikommissionens lokal i Strängnäs.

Den gången kunde den tekniska utredningen slå fast att det inte var något fel på planet, utan att olyckan orsakades av flera samverkande faktorer kopplade till väder, baktung last och en pilot med begränsad flygerfarenhet.

– Det är knappt två år sedan. Man kan undra varför ett sådant här haveri sker igen. Det är många människoliv vi pratar om, flera anhöriga som drabbas, säger Hans Kjäll till TT.

En preliminär rapport om händelseförloppet i Örebro kan komma om ungefär en månad, därefter kommer det troligtvis att dröja mellan sex och tolv månader innan den fullständiga slutrapporten är klar, enligt Hans Kjäll.

Flygolyckan 2019

Den 14 juli 2019 kraschade ett flygplan med fallskärmshoppare utanför Umeå. Alla nio ombord omkom.

Statens haverikommission konstaterade att flygplanet var för baktungt och något överlastat, vilket ska ha varit svårt för piloten att upptäcka eftersom denne saknade uppgifter om hopparnas vikt.

SHK bedömer även att pilotens erfarenhet inte stod i paritet med de komplexa förhållanden som rådde vid tillfället för olyckan.

Källa: TT

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!