Larmet om haveriet kom vid 19.22 på torsdagen. Ett mindre flygplan hade kraschat och brunnit strax efter starten från Örebro flygplats. Alla ombord – åtta fallskärmshoppare och en pilot – omkom.
Orsaken till haveriet är ännu okänd och enligt Peter Swaffer, avdelningschef på Haverikommissionen som ska utreda olyckan, blir arbetet av "rent teknisk karaktär".
Målsättningen var på torsdagskvällen att planet så snart som möjligt skulle fraktas till Haverikommissionens lokal för tekniska undersökningar, på Gorsingeberget i Strängnäs.
I en intervju med TT drar flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll paralleller till olyckan i Umeå 2019, då samtliga nio personer i ett fallskärmsflygplan omkom. Även det planet undersöktes i Haverikommissionens lokal i Strängnäs.
Den gången kunde den tekniska utredningen slå fast att det inte var något fel på planet, utan att olyckan orsakades av flera samverkande faktorer kopplade till väder, baktung last och en pilot med begränsad flygerfarenhet.
– Det är knappt två år sedan. Man kan undra varför ett sådant här haveri sker igen. Det är många människoliv vi pratar om, flera anhöriga som drabbas, säger Hans Kjäll till TT.
En preliminär rapport om händelseförloppet i Örebro kan komma om ungefär en månad, därefter kommer det troligtvis att dröja mellan sex och tolv månader innan den fullständiga slutrapporten är klar, enligt Hans Kjäll.