Frilansare får betala felen hos nätbyråerna

Vi får kontakt med fem begravningsrådgivare som frilansat för Lavendla och Fenix. Alla är kvinnor, och alla vill – av rädsla för att deras berättelser ska drabba framtida anställningar – vara anonyma, varför vi i texten låter deras röster avlösa varandra.

Alla rådgivare tidningen har kommit i kontakt med är kvinnor, och alla vill – av rädsla för att deras berättelser ska drabba framtida anställningar – vara anonyma, varför vi i texten låter deras röster avlösa varann. Bilden är arrangerad.

Alla rådgivare tidningen har kommit i kontakt med är kvinnor, och alla vill – av rädsla för att deras berättelser ska drabba framtida anställningar – vara anonyma, varför vi i texten låter deras röster avlösa varann. Bilden är arrangerad.

Foto: Veronica Karlsson

Sverige2022-11-07 06:49

Arbetet som begravningsrådgivare för de digitala begravningsbyråerna Fenix och Lavendla utförs enligt en frilansmodell som känns igen från taxiappen Uber och matleveransappen Foodora. För anhörigas räkning samordnar de begravningen; bokar transporten av den döda, ceremonilokal, beställer blommor och bokar kremering. När arbetet är utfört faktureras begravningsbyrån som sedan fakturerar de anhöriga.

– Det kan vara bra för allmänheten att veta hur det går till. Som med alla lågprisföretag sker det på bekostnad av någonting. Flyger du med Ryanair kan du inte vänta dig samma garantier som vid förseningar som av British airways, säger en begravningsrådgivare som nu lämnat Fenix.

I ett pressmeddelande från början av 2020 tecknar Lavendlas vd Jakob Nordström en vision av begravningsbranschen som nästa sektor att gå upp i den så kallade gig-ekonomin.

– Våra utbildningar är fullbokade hela första halvan under 2020. Ett tydligt bevis på att frilansande är framtiden även inom begravning och juridik, sa Jakob Nordström då, i samband med lanseringen av frilansupplägget.

Samma affärsidé har hos både Uber som Foodora kritiserats för att flytta kostnader från bolagen till de som jobbar för dem. De digitala byråernas rådgivare har samma problem. Hos både Fenix och Lavendla börjar utläggen när de aspirerande rådgivarna bekostar de utbildningar som öppnar dörren till de digitala plattformar som utgör nätbyråernas infrastruktur.

– Utbildningen var katastrof. Den kostade 40 000, men jag lärde mig definitivt inte hur man samordnar en begravning. Det lärde jag mig efteråt tillsammans med min handledare, men hon ville helst inte att man skulle ringa, säger en rådgivare som tidigare arbetat för Fenix.

Rådgivaren, som gick över till en traditionell begravningsbyrå så fort hon tjänat tillräckligt mycket för att täcka upp för kursavgiften, berättar att hon under utbildningens gång aldrig fick lyssna på hur ett rådgivningssamtal går till. I stället lades kurstimmarna på att titta på Youtube-klipp under ledning av en person som själv saknade erfarenhet av begravningsrådgivning.

undefined
De rådgivare tidningen pratat med vittnar alla om en arbetsmiljö där många arbetstimmar inte kan faktureras. Resultatet är att rådgivarna ofta arbetar gratis för att inte belasta anhöriga med höga kostnader.

En rådgivare som gått Lavendlas utbildning, som ges till en kostnad av 29 950 kronor, ger sin bild.

– Man blev inkastad i det. Utbildningen var en och en halv dag och det var mycket jag fick ta reda på själv. Jag ville knyta an till krematorium och bårhus, men alla de timmarna var obetalt arbete. Det förväntades – men det var tydligt att jag inte skulle få betalt. Samma sak gällde med veckomöten.

De rådgivare tidningen pratat med vittnar alla om en arbetsmiljö där många arbetstimmar inte kan faktureras. Resultatet är att rådgivarna ofta arbetar gratis för att inte belasta anhöriga med höga kostnader. 

– Ofta sprang timmarna iväg och jag kände ett ansvar för att sorgehuset inte skulle betala för det. De såg frånpriserna på hemsidan, och skulle priset gå upp med 3 000-4 000 skulle de ju undra vad jag gjort. Lavendla nappar åt sig duktiga kvinnor som vill hjälpa andra. Man är duktig, driven och vill göra allting värdigt och fint. Men för ledningen är det business utan känsla, säger en tidigare frilansare för Lavendla.

– Kundbetygen skulle påverka lönen, och oavsett vad kunderna tyckte var bra eller dåligt var tanken att lönen skulle påverkas. Hade kunden problem med faktureringen kunde det dra ner det personliga betyget. Det fanns gott om skyldigheter, men rättigheterna var det lite si och så med, säger en av Fenix tidigare rådgivare.

En före detta kollega på Fenix ger en samstämmig bild:

– Jag upplevde att om man hade någon form av synpunkter eller kritik mot byrån så bestraffades man i det tysta genom att få mindre uppdrag. Det var vissa som spelade sina kort rätt och fick många fördelar. Hela företagskulturen var mycket underlig och faktiskt ganska obehaglig, säger en av Fenix tidigare rådgivare.

Begravningsrådgivarna vittnar också om ett ersättningsupplägg som gör att misstag får konsekvenser för ersättningen.

– Jag gjorde ett enda misstag under månaderna på Fenix. Det handlade om en blomma – då fick jag dra av en tusenlapp från de pengarna.

Om ett misstag begåtts av en begravningsrådgivare är man skyldig att stå för en del av kostnaden själv. Vid en ceremoni i ett kapell med musikutrustning så kunde inte vaktmästaren hantera den, vilket gjorde att inget ljud gick ut i högtalarna. Jag fick själv stå för kompensationen till sorgehuset och Lavendla drog av hela min ersättning på 2 000 kronor. De ansåg att jag själv skulle ha tagit med mig högtalare, säger en av Lavendlas tidigare begravningsrådgivare.

Hon berättar om ersättningsupplägget, som gav henne en fast summa på 2 000 kronor för ceremonivärdskap – oavsett hur lång tid det tog, eller hur långt hon hade att resa till ceremonien. Rådgivaren, som arbetade på en mindre ort, berättar också om hur hon förväntades "flörta in sig" för att få tillgång till den mäklarbyrå som listades som företagets lokala adress.

– Det fanns inget avtal trots att adressen stod på hemsidan. Jag blev tillsagd att själv kontakta mäklarna och etablera ett samarbete om jag ville låna deras lokal. På obetald arbetstid.

I samtalen med rådgivarna lyfts friheten fram som den stora fördelen med arbetet, som i hög grad kan skötas från hemmet. Samtidigt berättar en av Lavendlas tidigare frilansare att hon förväntades vara tillgänglig under dygnets alla timmar.

– Ett tydligt krav var att alltid svara direkt när man fick ett ärende, samtidigt uppmanades vi att ha ett annat jobb vid sidan av för att gå runt.

En av Fenix tidigare begravningsrådgivare, som nu jobbar i en annan bransch, menar att yrkets natur fick henne att stanna kvar trots missnöjet.

– Hade man sålt strumpor kanske man hade ställt högre krav och slutat i affekt, men man värnar ju om kunden på ett helt annat sätt. 

Får man en lika värdig begravning på Lavendla som hos en etablerad byrå?

– Av mig fick man det. Jag brinner för att göra det sista i livet så fint det bara går. Men på Lavendla kostade det mig mer energi och icke-betald arbetstid än vad det gör på mitt nuvarande jobb på en lokal byrå. 

En av Fenix tidigare rådgivare får samma fråga.

– Det kan man absolut få, men utifrån min vy är det en chansning. Jag kunde till exempel få ett uppdrag på en ort jag aldrig besökt och då blev det svårare att navigera. Då kände jag ibland att jag inte kunde svara på frågor.

När Jakob Lindberg, vd och grundare för Lavendla, bemöter frågor kring rådgivarnas arbetsvillkor hänvisar han till att Lavendla inte har något arbetsgivaransvar för dem.

– De driver sina egna företag och är juridiskt sett fristående från oss, säger han.

Enligt Fenix grundare Charlotte Runius kan frilansupplägget för begravningsrådgivare sammanfattas som en framgång för företaget.

– Våra frilansare är otroligt motiverade. De arbetar bättre och får bättre kundbetyg än de rådgivare vi hade som anställda tidigare. Vi lägger otroligt mycket tid på att hitta de här personerna och utbilda dem. De som är bäst får flest ärenden och kan fakturera 100 000 på en månad, säger hon.

Sedan artikeln publicerades har Charlotte Runius hört av sig för att förtydliga att Fenix utbildning för frilansare i dag kostar 19 900 kronor inklusive moms.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!