Arbetet som begravningsrÄdgivare för de digitala begravningsbyrÄerna Fenix och Lavendla utförs enligt en frilansmodell som kÀnns igen frÄn taxiappen Uber och matleveransappen Foodora. För anhörigas rÀkning samordnar de begravningen; bokar transporten av den döda, ceremonilokal, bestÀller blommor och bokar kremering. NÀr arbetet Àr utfört faktureras begravningsbyrÄn som sedan fakturerar de anhöriga.
â Det kan vara bra för allmĂ€nheten att veta hur det gĂ„r till. Som med alla lĂ„gprisföretag sker det pĂ„ bekostnad av nĂ„gonting. Flyger du med Ryanair kan du inte vĂ€nta dig samma garantier som vid förseningar som av British airways, sĂ€ger en begravningsrĂ„dgivare som nu lĂ€mnat Fenix.
I ett pressmeddelande frÄn början av 2020 tecknar Lavendlas vd Jakob Nordström en vision av begravningsbranschen som nÀsta sektor att gÄ upp i den sÄ kallade gig-ekonomin.
â VĂ„ra utbildningar Ă€r fullbokade hela första halvan under 2020. Ett tydligt bevis pĂ„ att frilansande Ă€r framtiden Ă€ven inom begravning och juridik, sa Jakob Nordström dĂ„, i samband med lanseringen av frilansupplĂ€gget.
Samma affÀrsidé har hos bÄde Uber som Foodora kritiserats för att flytta kostnader frÄn bolagen till de som jobbar för dem. De digitala byrÄernas rÄdgivare har samma problem. Hos bÄde Fenix och Lavendla börjar utlÀggen nÀr de aspirerande rÄdgivarna bekostar de utbildningar som öppnar dörren till de digitala plattformar som utgör nÀtbyrÄernas infrastruktur.
â Utbildningen var katastrof. Den kostade 40 000, men jag lĂ€rde mig definitivt inte hur man samordnar en begravning. Det lĂ€rde jag mig efterĂ„t tillsammans med min handledare, men hon ville helst inte att man skulle ringa, sĂ€ger en rĂ„dgivare som tidigare arbetat för Fenix.
RÄdgivaren, som gick över till en traditionell begravningsbyrÄ sÄ fort hon tjÀnat tillrÀckligt mycket för att tÀcka upp för kursavgiften, berÀttar att hon under utbildningens gÄng aldrig fick lyssna pÄ hur ett rÄdgivningssamtal gÄr till. I stÀllet lades kurstimmarna pÄ att titta pÄ Youtube-klipp under ledning av en person som sjÀlv saknade erfarenhet av begravningsrÄdgivning.
En rÄdgivare som gÄtt Lavendlas utbildning, som ges till en kostnad av 29 950 kronor, ger sin bild.
â Man blev inkastad i det. Utbildningen var en och en halv dag och det var mycket jag fick ta reda pĂ„ sjĂ€lv. Jag ville knyta an till krematorium och bĂ„rhus, men alla de timmarna var obetalt arbete. Det förvĂ€ntades â men det var tydligt att jag inte skulle fĂ„ betalt. Samma sak gĂ€llde med veckomöten.
De rÄdgivare tidningen pratat med vittnar alla om en arbetsmiljö dÀr mÄnga arbetstimmar inte kan faktureras. Resultatet Àr att rÄdgivarna ofta arbetar gratis för att inte belasta anhöriga med höga kostnader.
â Ofta sprang timmarna ivĂ€g och jag kĂ€nde ett ansvar för att sorgehuset inte skulle betala för det. De sĂ„g frĂ„npriserna pĂ„ hemsidan, och skulle priset gĂ„ upp med 3 000-4 000 skulle de ju undra vad jag gjort. Lavendla nappar Ă„t sig duktiga kvinnor som vill hjĂ€lpa andra. Man Ă€r duktig, driven och vill göra allting vĂ€rdigt och fint. Men för ledningen Ă€r det business utan kĂ€nsla, sĂ€ger en tidigare frilansare för Lavendla.
â Kundbetygen skulle pĂ„verka lönen, och oavsett vad kunderna tyckte var bra eller dĂ„ligt var tanken att lönen skulle pĂ„verkas. Hade kunden problem med faktureringen kunde det dra ner det personliga betyget. Det fanns gott om skyldigheter, men rĂ€ttigheterna var det lite si och sĂ„ med, sĂ€ger en av Fenix tidigare rĂ„dgivare.
En före detta kollega pÄ Fenix ger en samstÀmmig bild:
â Jag upplevde att om man hade nĂ„gon form av synpunkter eller kritik mot byrĂ„n sĂ„ bestraffades man i det tysta genom att fĂ„ mindre uppdrag. Det var vissa som spelade sina kort rĂ€tt och fick mĂ„nga fördelar. Hela företagskulturen var mycket underlig och faktiskt ganska obehaglig, sĂ€ger en av Fenix tidigare rĂ„dgivare.
BegravningsrÄdgivarna vittnar ocksÄ om ett ersÀttningsupplÀgg som gör att misstag fÄr konsekvenser för ersÀttningen.
â Jag gjorde ett enda misstag under mĂ„naderna pĂ„ Fenix. Det handlade om en blomma â dĂ„ fick jag dra av en tusenlapp frĂ„n de pengarna.
â Om ett misstag begĂ„tts av en begravningsrĂ„dgivare Ă€r man skyldig att stĂ„ för en del av kostnaden sjĂ€lv. Vid en ceremoni i ett kapell med musikutrustning sĂ„ kunde inte vaktmĂ€staren hantera den, vilket gjorde att inget ljud gick ut i högtalarna. Jag fick sjĂ€lv stĂ„ för kompensationen till sorgehuset och Lavendla drog av hela min ersĂ€ttning pĂ„ 2 000 kronor. De ansĂ„g att jag sjĂ€lv skulle ha tagit med mig högtalare, sĂ€ger en av Lavendlas tidigare begravningsrĂ„dgivare.
Hon berĂ€ttar om ersĂ€ttningsupplĂ€gget, som gav henne en fast summa pĂ„ 2 000 kronor för ceremonivĂ€rdskap â oavsett hur lĂ„ng tid det tog, eller hur lĂ„ngt hon hade att resa till ceremonien. RĂ„dgivaren, som arbetade pĂ„ en mindre ort, berĂ€ttar ocksĂ„ om hur hon förvĂ€ntades "flörta in sig" för att fĂ„ tillgĂ„ng till den mĂ€klarbyrĂ„ som listades som företagets lokala adress.
â Det fanns inget avtal trots att adressen stod pĂ„ hemsidan. Jag blev tillsagd att sjĂ€lv kontakta mĂ€klarna och etablera ett samarbete om jag ville lĂ„na deras lokal. PĂ„ obetald arbetstid.
I samtalen med rÄdgivarna lyfts friheten fram som den stora fördelen med arbetet, som i hög grad kan skötas frÄn hemmet. Samtidigt berÀttar en av Lavendlas tidigare frilansare att hon förvÀntades vara tillgÀnglig under dygnets alla timmar.
â Ett tydligt krav var att alltid svara direkt nĂ€r man fick ett Ă€rende, samtidigt uppmanades vi att ha ett annat jobb vid sidan av för att gĂ„ runt.
En av Fenix tidigare begravningsrÄdgivare, som nu jobbar i en annan bransch, menar att yrkets natur fick henne att stanna kvar trots missnöjet.
â Hade man sĂ„lt strumpor kanske man hade stĂ€llt högre krav och slutat i affekt, men man vĂ€rnar ju om kunden pĂ„ ett helt annat sĂ€tt.
FÄr man en lika vÀrdig begravning pÄ Lavendla som hos en etablerad byrÄ?
â Av mig fick man det. Jag brinner för att göra det sista i livet sĂ„ fint det bara gĂ„r. Men pĂ„ Lavendla kostade det mig mer energi och icke-betald arbetstid Ă€n vad det gör pĂ„ mitt nuvarande jobb pĂ„ en lokal byrĂ„.
En av Fenix tidigare rÄdgivare fÄr samma frÄga.
â Det kan man absolut fĂ„, men utifrĂ„n min vy Ă€r det en chansning. Jag kunde till exempel fĂ„ ett uppdrag pĂ„ en ort jag aldrig besökt och dĂ„ blev det svĂ„rare att navigera. DĂ„ kĂ€nde jag ibland att jag inte kunde svara pĂ„ frĂ„gor.
NÀr Jakob Lindberg, vd och grundare för Lavendla, bemöter frÄgor kring rÄdgivarnas arbetsvillkor hÀnvisar han till att Lavendla inte har nÄgot arbetsgivaransvar för dem.
â De driver sina egna företag och Ă€r juridiskt sett fristĂ„ende frĂ„n oss, sĂ€ger han.
Enligt Fenix grundare Charlotte Runius kan frilansupplÀgget för begravningsrÄdgivare sammanfattas som en framgÄng för företaget.
â VĂ„ra frilansare Ă€r otroligt motiverade. De arbetar bĂ€ttre och fĂ„r bĂ€ttre kundbetyg Ă€n de rĂ„dgivare vi hade som anstĂ€llda tidigare. Vi lĂ€gger otroligt mycket tid pĂ„ att hitta de hĂ€r personerna och utbilda dem. De som Ă€r bĂ€st fĂ„r flest Ă€renden och kan fakturera 100 000 pĂ„ en mĂ„nad, sĂ€ger hon.
Sedan artikeln publicerades har Charlotte Runius hört av sig för att förtydliga att Fenix utbildning för frilansare i dag kostar 19 900 kronor inklusive moms.