Jennie Vornanen, 28, driver sedan 2016 företaget Equused i TorshÀlla som sÀljer begagnad hÀst- och ryttarutrustning. FörsÀljningen skedde under de första Ären frÀmst i butiken pÄ Ekbacken samt pÄ Facebook och HÀstnet. I höstas startade hon en egen webbshop som snabbt har blivit populÀr.
â Jag skulle sĂ€ga att e-handeln stĂ„r för 70 procent av försĂ€ljningen och dĂ„ Ă€r min webbshop fortfarande ganska ny. Det blir mer och mer pĂ„ nĂ€tet och folk börjar verkligen hitta hit, sĂ€ger hon.
Idén till företaget Equused uppstod nÀr Jennie sÄlde sin egen utrustning efter att hon varit tvungen att avliva sin hÀst 2013. Hon hade helst velat slippa hela hanteringen av utrustningen efter sin hÀst, men insÄg att alla befintliga förmedlare krÀvde att den inlÀmnade utrustningen skulle vara rengjord.
â Jag bestĂ€mde mig dĂ„ för att jag skulle bli mittpunkten för kretsloppet för ridsportens Ă„terbruk.
Equused AB erbjuder en kommissionsbaserad förmedlingstjÀnst som vÀnder sig till bÄde privatpersoner och företag. Företaget tar hand om hela processen frÄn rengöring till pengar pÄ kontot. Företaget tar en kommission pÄ 35 procent av försÀljningspriset. Sadlar, som kan vara vÀldigt dyra, har en rörlig och lÀgre kommission.
â Idag sĂ„ driver jag HĂ€stsveriges största webbshop inom begagnat och strĂ€var efter att skapa en trygg begagnatmarknad för bĂ„de köpare och sĂ€ljare, sĂ€ger Jennie.
Butiken i TorshÀlla tar emot kunder efter överenskommelse. Med anledning av coronavirusets utbrott har Jennie ocksÄ gjort det möjligt för kunder att hÀmta upp lagda ordrar i entrén.
â Jag ligger pĂ„ 550 000 i Ă„r i omsĂ€ttning. Det Ă€r inte jĂ€ttemycket pengar Ă€n sĂ„ lĂ€nge.
Jennie konstaterar dock att bÄde butiken och webbshopen nu Àr etablerade. Hon har siktet instÀllt pÄ att företaget ska vÀxa. Hon vill att Equused ska bli ridsportens svar pÄ de nÀtbaserade förmedlingstjÀnsterna Yaytrade och Sellpy.
Personerna som handlar i hennes webbshop finns redan i hela Sverige. Jennie skickar paket till hela landet. De som lÀmnar in begagnad utrustning för förmedling finns dock frÀmst i butikens nÀromrÄde i MÀlardalen.
â Jag Ă„ker pĂ„ loppis vid 12 tillfĂ€llen per Ă„r och dĂ„ brukar jag passa pĂ„ att ta emot varor som folk vill bli av med, men det tĂ€cker inte riktigt behovet. Jag skulle behöva vara mer tillgĂ€nglig.
För att företaget ska kunna vÀxa behöver det bli enklare för sÀljare frÄn hela landet att lÀmna in sin utrustning. Jennie Àr med i ett EU-finansierat projekt dÀr hon fÄr hjÀlp av Agro Sörmland med att utveckla sin affÀrsmodell.
â Jag tror att lösningen pĂ„ att kunna ta emot utrustning frĂ„n andra stĂ€der inte Ă€r sĂ„ jĂ€ttesvĂ„r i och med att man har lite kontakter med företagare som reser en del.
Det största tillvÀxthindret Àr dock den begrÀnsade kapaciteten att tvÀtta utrustning.
â Jag har en tvĂ€ttmaskin och jag har inte möjlighet att tvĂ€tta mer Ă€n vad jag gör. Det blir ofta en flaskhals just dĂ€r. Det tar lite tid frĂ„n att saker lĂ€mnas in tills att de finns i webbshopen.
I april deltog Jennie i DraknÀstet Light dÀr hon fick pitcha sin affÀrsidé inför en panel bestÄende av affÀrsutvecklare, erfarna entreprenörer och investerare.
â Min förhoppning Ă€r att kunna anstĂ€llda framöver, men just nu ser det inte ut att funka kostnadsmĂ€ssigt.
Deltagandet i draknÀstet innebÀr Àven att hon har möjlighet att fÄ upp till 10 timmar kostnadsfri affÀrsutveckling.
â Intresset för att handla begagnat visar inga som helst tendenser att minska. Ecuused Ă€r hĂ€r för att stanna. Jag personligen Ă€r inte nöjd förrĂ€n mitt företag Ă€r ett sjĂ€lvklart val inom hĂ€stvĂ€rlden för att bĂ„de köpa och sĂ€lja begagnat, sĂ€ger Jennie Vornanen.