I onsdags förra veckan skulle Johanna Karlsson ta bussen från hemmet i Torshälla till köpcentrat Tuna park. Vid hållplatsen gick hon in på Sörmlandstrafikens app för att köpa biljett, men appen fungerade inte som den skulle. Hon hade bråttom till ett möte, så när bussen kom hoppade hon på och fortsatte sina försök.
– I Valhalla kom det på två kontrollanter. Den ena frågade lite spydigt om jag satt och köpte biljett, och jag svarade att ja, det har jag gjort sedan jag kom på, men det funkar inte. Det funkar visst, svarade han. Nej, sa jag och visade skärmen. Men han sa bara att det inte var hans problem, säger Johanna Karlsson.
Hon förklarade att det inte var första gången appen krånglat och att hon normalt sett löser biljett av chauffören, vilket numera inte är möjligt. Men det var inte en förklaring kontrollanterna köpte.
– Jag blev förbannad. Då kom den andra kontrollanten över och sa åt mig att hålla käften. Det är sådan vedervärdig attityd. Det är bara nej, det är inte vårt problem, skit på dig.
Bötesbeloppet för överträdelsen, att resa i Sörmlandstrafiken utan biljett, är 1 220 kronor.
Efteråt kontaktade Johanna Karlsson företagets kundtjänst och frågade vad hon skulle ha gjort i stället. Där blev svaret att hon nästa gång ska stå kvar vid hållplatsen tills appen fungerar igen.
– Ska jag bara stå där och hålla tummarna? Jag har ett jobb jag måste hinna till. Att köpa biljetter i förväg går inte heller, eftersom den bara gäller i en timme och då hinner gå ut innan jag är framme i Tuna park.
Johan Tollén, kommunikatör på Sörmlandstrafiken, känner inte igen problematiken med den krånglande appen.
Är det rimligt att förväntas stå kvar vid hållplatsen när appen inte fungerar?
– Generellt är man som resenär skyldig att ha ett giltigt färdbevis. Vi har ett stort problem med tjuvåkande, och utifrån det är det viktigt att kontrollanterna upprätthåller normal verksamhet. I det här fallet har hon ju verkligen velat göra rätt för sig, så jag skulle rekommendera att hon överklagar. Den möjligheten har man alltid.
Hur ser du på det hon säger om bemötandet?
– Vi ska bemöta alla på ett bra sätt, självklart. Jag kan inte uttala mig om vad som sagts eftersom jag inte har alla fakta, men jag föreslår att hon inkommer med en kundsynpunkt så att vi kan utreda det vidare och vidta eventuella åtgärder.