Fredrik Öjdahl i Katrineholm köpte sin elsparkcykel förra sommaren. Han använder den i stort sett dagligen.
– Vi gav bort en sådan här i födelsedagspresent åt en god vän och jag tyckte att den var så himla bra, så jag köpte en egen också, säger han.
Till vardags arbetar Fredrik Öjdahl som mäklare på Fastighetsbyrån. Den stora vinningen med elsparkcykeln är att det är smidigt att ta sig fram med den.
– Jag såg ett användningsområde i mitt yrke också. Som mäklare snurrar man runt ibland och letar parkeringsplatser. Och det tar tid att åka in och ut i garaget. Med den här kommer man fram väldigt lätt.
Fredrik Öjdahl tar sig tre mil på sin elsparkcykel. Sedan måste den laddas.
– Det är som att cykla, men man slipper bli svettig, som man blir om man cyklar fort eller långt.
Fredrik Öjdahls elsparkcykel har en motor på 250 watt och gör 20 kilometer i timmen, vilket innebär att den klassas som en cykel.
Elsparkcykeln är en företeelse som spridit sig snabbt. I början fanns den främst till uthyrning i storstäderna men numera är det allt fler privatpersoner som också använder dem och de har därför blivit ett allt vanligare inslag i gatumiljön.
– Man kan vika ihop den och bära in den i butiken eller med sig in på jobbet. Jag förstår varför folk tycker att den är smidig, säger Jonas Höök, polisinspektör vid Sörmlandspolisen.
Han upplever dock att det finns en stor okunskap kring elsparkcyklar, att man bara köper ett fordon och sedan åker runt på det, utan att tänka på vad det egentligen är som man åker på. Att till exempel låta ett barn åka på en elsparkcykeln som går mer än 20 kilometer i timmen, är inte tillåtet, eftersom den då klassas som moped. Då krävs förarebevis eller AM-körkort. Men det finns även krav på fordonet.
– Om elsparkcykeln klassas som en cykel krävs det klassiska saker som lyse fram och bak, ringklocka och reflexer på sidan.
Är det en moped ska den följa mopedkraven. Men det är å andra sidan en omöjlighet. Därför menar Jonas Höök att man skulle kunna säga att fordonet inte är genomtänkt.
– Fordonet klarar inte kraven som ställs på en moped, med exempelvis broms och ljussättningar. En moped ska också registreras. Framtagningen av de här fordonen har nog gått lite för fort.
Under 2019 inträffade nästan 500 olyckor med en elsparkcykel.
– Den accelererar fort. Man kommer snabbt upp i 20 kilometer i timmen. Den har också små hjul, det innebär att den är tvär i svängarna. Viker man den tippar grejerna, säger Jonas Höök.
Fredrik Öjdahl säger att hans elsparkcykel väcker intresse och att många är nyfikna på fordonet. Den främsta frågan han får är varför han tar den med sig in överallt.
– Det är svårt att låsa den och den har lätt att få fötter. Så när jag går in i en butik tar jag gärna med mig den. Då säger folk "men ställ den där utanför". Men nej, jag har gärna med den, säger han.
En elsparkcykel accelererar vanligtvis ganska snabbt.
– Ja, det är bra acceleration i dem. Det som jag skulle ta på mig är väl en hjälm, men det är väl som med alla andra som cyklar. Det är lätt att säga men svårare att göra, av någon anledning.
Fredrik Öjdahl märker att han får sällskap av fler och fler elsparkcyklar i trafiken.
– Fler och fler har sett användningsområdet. Jag har nog varit bidragande till att i alla fall tio-femton personer har köpt en elsparkcykel. Man skulle ha lite kickback på dem.