GM ville lägga ner Saab

General Motors hade inte alls tänkt sälja Saab Automobile. Biljätten hade tidigt beslutat om nedläggning, säger regeringens bilkrisman Jöran Hägglund (C), som i en ny bok avslöjar att det verkligen fanns en dold agenda och intern maktkamp.

Trollhättan2010-09-09 11:33

Att Saab ändå såldes ser han flera förklaringar till:
– När vi först pratade om försäljning hade GM inte tänkt på det alternativet. De var mer vana vid att lägga ner bilmärken. En kombination av påtryckningar från olika håll och även rent känslomässiga band fick dem att ändra sig, säger Jöran Hägglund.
Först när det värsta blåst över och Saab fått en ny ägare i Spyker Cars, fick Jöran Hägglund som han skriver ”ett kvitto på att det funnits olika agendor internt i högsta ledningen”.
Det var när GM Europas dåvarande finanschef Enrico Digirolamo under en middag i maj i år berättade om synen på Saab inom GM i början av 2009:
”Vi hade ju redan bestämt oss för att lägga ned det. Jag fick jobba rätt hårt internt för att vi skulle gå på din linje.”
Hägglund, som är statssekreterare på näringsdepartementet, berättar i boken Saabaffären inifrån att han och de övriga i regeringens fordonsgrupp flera gånger överraskades av GM-ledningens osäkerhet kring Saab. Hela tiden vägdes avvecklingskostnaderna, som beräknats till 13–15 miljarder kronor, mot vad GM skulle vinna på en försäljning.
– Jag tror att det fanns krafter som ville lägga ner hela tiden. Det är inte de största hjärnorna som sitter där. Det kan vara rätt så banala saker som gör att det tippar över åt ett eller annat håll, säger Jöran Hägglund.
Tror du att utgången hade blivit annorlunda om inte regeringen hade agerat som den gjorde?
- Det vet jag inte. Det är en hypotetisk fråga, säger Jöran Hägglund.
TT / SN

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om