Familjen Petersson Högborn behövde något större när dottern Ines föddes. De lämnade lägenheten i Stockholm, köpte ett nybyggt bostadsrättshus i Trosa och flyttade i augusti förra året. Huset, som ligger i området Klinta allé vid slutet av Bråtagatan, ser exklusivt och arkitektritat ut med stora fönsterpartier. Hela området andas familjeidyll.
Men sedan flytten har familjen kämpat med att få flera byggfel och brister åtgärdade.
– Husen här är jättefina, men det har dykt upp så många fel som aldrig åtgärdats. Det är lite som att köpa grisen i säcken. Så fort man fått nyckeln i handen lämnas man helt ensam, säger Jenny Petersson.
Efter bygget var fasaden täckt av byggdamm. När huset skulle städas repades alla fönster av det finkorniga gruset. När solen ligger på ser det ut som att de stora fönstren är täckta av spindelnät, berättar familjen. På övervåningen visar de hur en halvvägg som löper längs trappan är helt skev. Men trots att dessa, och flera andra fel, påtalats i över ett års tid till Panghus har företaget inte åtgärdat bristerna.
– Jag satte upp en egen mental deadline på ett år. Med tanke på att det är ett litet bolag har vi hållit god ton fram till dess. Sen skickade jag en lång lista med hårda krav. Det tog tre månader till innan de svarade angående våra repiga fönster, som är den viktigaste punkten, berättar Johan Högborn.
Han menar att företaget har växt för fort och att de bygger mer än vad de klarar av att hantera.
– De håvar bara in pengarna och går vidare, det är vår uppfattning, säger Jenny Petersson.
– Vi älskar att bo här, men alla de här konflikterna suger så mycket kraft, fortsätter Johan Högborn.
När tidningen kontaktar Panghus medger byggchefen Anders Edwall att företaget har haft vissa problem i kontakten med sina kunder efter inflytt.
– Vi är medvetna om att kommunikationen inte är eller har varit den bästa vid ärendehantering efter inflytt. Vi har haft en för klen bemanning och hamnat efter, svarar han.
Grannen Jonas Virtamo, som är styrelseordförande för en av bostadsrättsföreningarna i området, bekräftar familjens bild av Panghus. Han berättar om "kilometerlånga felanmälningslistor" och stor frustration bland de som flyttat in.
– Det är bra hus, men färdigställandet och slutförandet är under all kritik. Det är full fart framåt men ingen kontroll, säger Jonas Virtamo.
När han och de andra i styrelsen tog sina uppdrag tänkte de att det inte skulle bli så mycket att göra i en förening med ett 30-tal helt nybyggda hus. Men det blev det.
– Det har varit problem med asfaltering av vägar, plantering av häckar och eftersläpande besiktningar. Vi har drivit i princip varenda sakfråga som man kan driva, berättar Jonas Virtamo.
Grannarna har noterat att Panghus gjorde en vinst på 32 miljoner kronor i fjol, och 127 miljoner kronor 2017. Men enligt Anders Edwall har bristerna ingenting med ekonomi att göra.
– Det här är inte en ekonomisk fråga. Sedan en tid tillbaka har Panghus agerat kraftigt med att tillföra resurser för att avhjälpa fel och brister, samt att stärka upp kommunikationen med föreningarna och dess medlemmar.
Har ni byggt för mycket för snabbt?
– Våra hus är väldigt fina och det är hög kvalitet i slutprodukten. Vi är medvetna om att vi har en förbättringspotential gällande kommunikation och tidsaspekten gällande åtgärdande av fel och brister i bostäderna.