Projektet startade under måndagen och kommer att pågå fram till sommaren. Det hela går ut på att erbjuda olika digitala tjänster till dem vårdsökande, bland annat att chatta med vårdpersonal och att ge ett digitalt rådgivningsstöd via 1177.
Först ut som testpilot är Vårdcentralen Trosa. Snart kommer även Vårdcentralen Strängnäs, Vårdcentralen Ekensberg och Vårdcentralen Åsidan i Nyköping samt Vårdcentralen Gallerian i Eskilstuna att haka på. De digitala funktionerna kommer att variera något beroende på vilken vårdcentral det gäller.
– Region Sörmland behöver kunna erbjuda mer på det här området till de som vill och har intresse av det. Det övergripande syftet med digitala tjänster är att successivt göra vården mer effektiv för alla regionens patienter och invånare, säger Camilla Holmgren (S), ordförande i nämnden för primärvård, rättspsykiatri och Dammsdal.
Eva Neidenström är projektledare på utvecklingsenheten i Region Sörmland. Hon säger att invånarna förväntar sig att vårdgivare är tillgängliga via webben och att projektet därför underlättar kontakten för många vårdsökande.
– För patienterna innebär det inte att möjligheten att ringa in försvinner, utan att det kommer finnas flera sätt att kontakta vården. Vi behöver nu testa vad och hur vi kan få det att fungera bra för både patienter och medarbetare, säger hon.
När projektet är genomfört ska det utvärderas. Därefter ska det tas ställning till om och hur man kan införa digitala tjänster permanent.