En handfull personer samlades i söndags på Trosa flygklubb för en informationsträff för blivande piloter. Medan vinden stundtals friskar i ordentligt på det öppna flygfältet står eleverna runt ett av Trosa flygklubbs ultralätta flygplan, ett så kallat UL-flygplan. Flygläraren Björn Svensson berättar om planets egenskaper och de olika reglagen i cockpiten.
Flygskolan utbildar till ett UL-B-certifikat, vilket innebär behörighet att framföra ett ultralätt flygplan med plats för max två personer. Planet får framföras på dagen i väder med god sikt och har fartresurser på 220 kilometer i timmen.
– De ultralätta planen är lite mindre än de normalklassade, som till exempel Piper eller Cessna som är mer som en personbil oftast med fyra säten, medan våra ultralättaplan har plats för max två personer, säger Jan-Åke Schmidt, vice ordförande i Trosa flygklubb.
Teoriutbildningen sker två kvällar i veckan, men flyglektionerna styr eleverna över själva.
– Det är 26 kurstillfällen som vi kör tisdag- och torsdagkvällar fram till mitten av juni. Och då har förhoppningsvis alla skrivit klart de nio proven, ett för varje ämne. Så man måste ligga i och plugga hemma, säger Jan-Åke Schmidt.
Hur går flyglektionerna till?
– Själva flygningen kan du börja med redan i dag egentligen. Du behöver inget tillstånd, det enda är att du är medlem i klubben så kan man börja med flygskolningen direkt. Men vi rekommenderar att läsa lite teori innan första flyglektionen, menar Jan-Åke Schmidt.
Hos Transportstyrelsen ansöks om ett elevtillstånd för att få ett flygcertifikat. Där ställs vissa krav, som att du måste ha fyllt 16 år och gått igenom en läkarundersökning med bland annat syntest, hörseltest och kontroll av synskärpa och färgseende.
I regel tar det fler timmar att bli redo för flygcertifikatet ju äldre du är, berättar Jan-Åke Schmidt.
– Någonting som stämmer otroligt bra är hur gammal du är. Är den som ska ta flygcertifikatet femtio år så räkna med att det tar femtio flygtimmar. Men sen finns det de som är talanger och klarar det snabbare, säger Jan-Åke Schmidt.
Michael Kyrk från Gnesta fick i 30-års present, för ett och ett halvt år sedan en provlektion med flyglärare.
– Då fick jag prova på att planera en flygrutt och att vara pilot. Och det var häftigt så det är därför jag är här nu, nu ska jag försöka att ta ett flygcertifikat, säger Michael Kyrk.