Sverige har under en tid haft skattebefrielse på biodrivmedel men vid årsskiftet 2020/2021 kan det komma att upphävas av EU. Upphävandet skulle göra att Sverige får svårare att klara klimatmålen för transportsektorn 2030.
Det beror på att en stor del av den svenska kollektivtrafiken bedrivs med biodrivmedel. Enligt siffror från Svensk kollektivtrafik skulle ett återinförande av skatten öka kostnaden för kollektivtrafiken i Sverige med en dryg miljard kronor per år.
Mattias Claesson (C), regionråd för kollektivtrafik vid Region Sörmland, menar att skatteinförandet även kommer drabba regionen.
– Bränslekostnaderna för våra leverantörer kommer öka och det är något som drabbar regionen då vi kompenserar för bränslet. Men vi står såklart fast vid målet att köra fossilfritt, jag tror inte någon politiker vill backa från det, säger han.
I Region Sörmland bedrivs stor del av stadstrafiken med el som drivmedel, däremot drivs regionbussarna med biodrivmedel.
I Trosa har kommunen ansökt om pengar från Klimatklivet för att delar av deras fordonsflotta ska kunna drivas med biodrivmedel.
– Vi har tidigare haft etanolbilar men när vi uppdaterade fordonsflottan för några år sen köpte vi el- och dieselbilar. Det anses inte hållbart att vi ska köpa in 50 nya bilar, säger Rickard Österlund, vid Trosa kommun.
Han menar däremot att satsningen på biodrivmedel snarare hänger på om kommunen får de ansökta pengarna från klimatklivet än indragna skattelättnader.