Kommunen vill ha längre station i Vagnhärad

Ostlänkenstationen i Vagnhärad föreslås bli 50 meter kortare än i Nyköping, något som kan skapa problem i framtiden enligt vissa.

Trosas Ostlänkensamordnare Hans-Erik Eriksson hoppas att Vagnhärad får en 300 meter lång plattform vid den planerade stationen.

Trosas Ostlänkensamordnare Hans-Erik Eriksson hoppas att Vagnhärad får en 300 meter lång plattform vid den planerade stationen.

Foto: Henrik Montgomery/Andreas Ekström

Trosa kommun2019-11-09 21:36

Enligt de senaste Ostlänkenplanerna, som är ute på samråd till och med den 13 november, ska plattformen vid den nya stationen i Vagnhärad bli 250 meter lång. Vagnhärad sticker ut, eftersom Nyköping och Skavsta får 300 meter långa plattformar enligt förslaget. Både Trosa kommun och Region Sörmland har uppmärksammat detta i sina remissvar som ska lämnas in till Trafikverket så fort de klubbats av berörda politiker.

– Trafikverket redovisar en 250 meter lång plattform, men det finns ingen bra motivering till det, säger Hans-Erik Eriksson, Ostlänkensamordnare på Trosa kommun.

Ska man tolka det här som att Vagnhärad inte är lika viktig som övriga stationer på Ostlänken?

– Nej. Varken kommunen eller Trafikverket styr över tågen, men stopp i Vagnhärad finns med i alla trafikscenarier. Det här handlar mer om resenärernas bekvämlighet, säger Hans-Erik Eriksson.

När regionen räknat på trafikbehoven de kommande åren visar prognoserna att 300 meter långa plattformar, eller längre, kan behövas redan 2040. Det beror på att getingmidjan i Stockholm inte kommer att tillåta så många fler tåg. Följden blir då längre tåg, när behovet ökar.

De nya Mälardalstågen som ännu inte börjat rulla är strax över 100 meter långa. Tre sammankopplade tåg, som enligt regionen skulle behöver inom ett par decennier, skulle då alltså bli över 300 meter långa.

Enligt Ulf Broberg, projektledare för Ostlänkens etapp i Södertälje och Trosa, är det dock inte omöjligt att plattformen i Vagnhärad blir 300 meter när allt är utrett och klart.

– Projektets uppdrag har varit att projektera för 250 meter långa plattformar. Men den här frågan har varit uppe tidigare och man tittar på en eventuell förlängning i Vagnhärad. För oss i projektet ser vi det som positivt att vi får in de här remissynpunkterna, säger Ulf Broberg.

Ett alternativ som har diskuterats är att bygga 250 meter plattform i Vagnhärad, och samtidigt bereda plats för en framtida förlängning. Trosa kommun är dock oroliga att den lösningen skulle bli onödigt dyr.

– Man vet ju att det alltid är dyrare att göra något i efterhand, säger Hans-Erik Eriksson.

Men enligt Trafikverket behöver det inte kosta så mycket mer.

– Det är inte så komplicerat egentligen. Men det är i så fall viktigt att markanspråken tas med från början för att en kommande förlängning kan ske på ett smidigt sätt, säger Ulf Broberg.

Trafikverket höll nyligen ett välbesökt samrådsmöte om Ostlänken i Vagnhärad.
Trafikverket höll nyligen ett välbesökt samrådsmöte om Ostlänken i Vagnhärad.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!