Olycksplats blir testpilot för nya bommar

Trafikverket ska testa ny teknik vid järnvägskorsningen i Trosa, där en stridsvagn krockade med ett tåg 2017.

Järnvägskorsningen i Trosa där en stridsvagn krockade med ett tåg 2017 har valts ut av Trafikverket för test av nya säkerhetssystem med bommar och signaler.

Järnvägskorsningen i Trosa där en stridsvagn krockade med ett tåg 2017 har valts ut av Trafikverket för test av nya säkerhetssystem med bommar och signaler.

Foto: Sandra Nordin

Trosa kommun2019-10-16 13:44

Alex, kort för "automatic level crossing". Så kallas Trafikverkets nya system med bommar, ljud- och ljussignaler för järnvägsövergångar. Myndigheten har 2770 så kallade vägskyddsanläggningar runtom i landet, där tekniken ska bytas ut under de kommande 25 åren.

Men innan så kan ske ska tekniken testas. Åtta platser har valts ut, framför allt i norra Sverige för att säkerställa att utrustningen klarar kyla, snö och is på ett bra sätt. Men med på listan finns även Hammarby i Trosa, en liten järnvägsövergång mellan Vagnhärad och Västerljung. Platsen blev rejält uppmärksammad under militärövningen Aurora 2017, då ett regionaltåg körde in i en stridsvagn och spårade ur. Tre personer fördes till sjukhus efter olyckan.

Daniel Schwartz, projektledare på Trafikverket, bekräftar att olyckan bidrog till att just den här övergången i Trosa valdes ut som testplats.

– Det spelar in. I övrigt har vi försökt välja platser där vi har mindre påverkan på tågtrafiken, och har undvikit stambanorna, säger han.

Anledningen till Trafikverkets investering är att många av de befintliga korsningarna är gamla och uttjänta. Fyra av tio anläggningar har passerat sin tekniska livslängd, och det är svårt att få tag på reservdelar, enligt myndigheten. I avtalet med de nya leverantörerna finns nu krav på att reservdelar ska finnas tillgängliga i framtiden.

Materialkostnaden per korsning beräknas bli omkring en miljon kronor, oavsett om ljud- och ljussignaler behövs eller inte. Totalt innebär det alltså en investering på uppåt 3 miljarder kronor över 25 år. Därtill kommer kostnader för installationer som inte är upphandlade än.

Samtidigt ska en del i dag helt obevakade korsningar, alltså järnvägsövergångar utan bommar och signaler, rustas upp. Totalt finns drygt 3000 sådana korsningar i landet. Obevakade övergångar debatterades flitigt tidigare i år, efter Uppdrag gransknings reportage "Järnvägens dödsfällor".

– Prognosen just nu är att vi ska åtgärda mellan 500 och 700 övergångar, säger Daniel Schwartz.

Det nya systemet innebär flera förbättringar, menar Trafikverket. Bland annat blir det standard med så kallade bomkjolar som gör det svårare för barn att krypa under bommarna. Ljudsignalerna ska även bli bättre anpassade till omgivningen.

Installationerna på testplatserna börjar nästa vecka. Efter testperioden ska tekniken installeras på bred front med start nästa år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!