Stensundsvägen har varit något av en surdeg i Trosapolitiken ända sedan diskussionerna om ett övertagande inleddes med Trafikverket för över tio år sedan.
– Ja, milt uttryckt. Det har funnits berättigade synpunkter på vägens skick, som varit ganska dålig länge, säger kommunalrådet Daniel Portnoff (M).
Men nu verkar ljuset alltså skönjas i tunneln. Trafikverket och Trosa kommun har upprättat ett avtal, som kommunfullmäktige väntas godkänna på sitt nästa sammanträde. Överenskommelsen innebär att kommunen tar över väg 787 från Åda ut till Stensund och väg 786 från centrala Trosa österut.
I samband med detta betalar Trafikverket också 9,5 miljoner kronor till kommunen. Pengarna utgör kompensation för eftersatt underhåll, och ska användas för upprustning av Stensundsvägen.
– Vi har från början sagt att vi kan tänka oss ta över vägen, men att Trafikverket i så fall får betala för eftersatt underhåll. Där har vi till slut enats om en rimlig summa. Men vi har som ambition att höja nivån på vägen ytterligare, säger Daniel Portnoff.
Nästa år är tanken att en ny busslinje ska börja gå på Stensundsvägen, men för att lyckas med det krävs mer pengar. Därför ska kommunen låta bostadsprojekt längs vägen vara med och finansiera breddning och anläggning av hållplatser. Den nya avgiften kommer bland annat beröra ett planerat villaområde vid Krymla.
Hur mycket pengar som krävs utöver de 9,5 miljonerna från Trafikverket är oklart innan det hela har upphandlats, men det handlar om flera miljoner kronor enligt Daniel Portnoff.
– Vi försöker använda tillväxten för att klara av infrastrukturskostnader. Alla gör inte så, men det är ett sätt vi vill jobba på, säger han.
Hur ser tidsplanen ut nu?
– Vår förhoppning är att kunna starta kollektivtrafik hösten 2021. Det är en ganska tight tidsplan, men vi tycker att det här är viktigt och angeläget. Det pågår ett arbete med att ta fram projekteringsunderlag för att kunna inleda upprustningen nästa år, säger Daniel Portnoff.
Trafikverkets vägar med tresiffriga namn är så kallade länsvägar. Alla vägar med nummer över 500 har historiskt betraktats som sekundära eller tertiära länsvägar, och har ofta sämre standard än vägar med lägre nummer. Väg 786 och 787 byter sannolikt formella namn efter övertagandet, men vad de ska heta är ännu oklart.