– Vi understryker att Trafikverket måste förebygga alla händelser som skulle kunna påverka kommunens vattentäkt, säger Jessica Berg, infrastruktur- och kollektivtrafiksamordnare, som sammanställt Samhällsbyggnadskontorets förslag till yttrande från Trosa kommun.
Enligt järnvägsplanen som nu ligger på granskning kommer Ostlänken dras vid Tunsätters grundvattenmagasin. Det gör att arbetet riskerar att förorena kommunens dricksvattenresurser.
Riskerna togs upp redan på samrådet 2019.
– Sedan dess har Trafikverket förtydligat behovet av försiktighetsåtgärder. Vilket är positivt, säger Jessica Berg.
Enligt järnvägsplanerna ska grundvattnet inte behöva påverkas av arbetet med Ostlänken. Men i miljökonsekvensbeskrivningarna framhålls fortfarande riskerna.
I Samhällsbyggnadskontorets förslag bemöts även Trafikverkets planer på att använda kommunalt vatten vid arbetet.
– I järnvägsplanen finns en generell rekommendation om att göra det i första hand. Men här är det olämpligt eftersom dricksvattenstillgången är begränsad, säger Jessica Berg.
I förslaget till yttrande föreslås att processvatten till järnvägsarbetet hämtas ur det gamla kalkstensbrottet vid Fänsåker i stället.
Samhällsbyggnadskontoret påpekar också att Trafikverket behöver förebygga skador på kommunens huvudvattenledning vid Fredriksdalsvägen.
– Ledningen har inte nämnts i handlingarna och eftersom det kommer pågå mycket arbete längs sträckan vill vi uppmärksamma Trafikverket på att den finns, säger Jessica Berg.