Alliansen och Socialdemokraterna överens: Så ska Infart Trosa finansieras

Nu är det klart hur Infart västra Trosa ska finansieras. Alliansen och Socialdemokraterna har kommit överens om hur kommunen finansiera sin del av bygget.

TROSA2016-11-08 09:46

Tanken är att infarten kan börja byggas tidigast år 2018. Tillsammans med Trosa kommun har Trafikverket tagit fram alternativ för en förbindelse mellan Västerljungsvägen och Ådavägen.

Trosa kommun har förespråkat ett alternativ med bergsskärning, gång- och cykelväg. Det alternativet skulle kosta mellan 130 och 150 miljoner kronor där kommunen ska stå för 60 procent av kostnaderna.

Nu har den styrande alliansen i Trosa (Moderaterna, Centerpartiet, Liberalerna och Kristdemokraterna) och Socialdemokraterna kommit överens om hur det alternativet skulle finansieras av kommunen.

Eftersom huvudsyftet med bygget av infarten är att det ska öppna upp exploateringsmöjligheter i västra Trosa ska också intäkter från detta område finansiera kommunens kostnader.

Kommunen skriver i ett pressmeddelande att inom den kommande 20-årsperioden räknar man kunna bygga drygt 670 bostäder, vilket i sin tur skulle ge ersättningar på drygt 80 miljoner kronor.

Dessutom planerar Trosa kommun att utveckla området mellan Ådavägen, Trosaån och Nyängsvägen. Det är kommunal mark som bedöms kunna ge en nettovinst på drygt 25 miljoner kronor.

– Med den finansieringsmodell som vi nu valt kommer vi att kunna hantera kommunens kostnader för projektet utan att det belastar skattebetalarna, säger Daniel Portnoff, kommunalråd (M) i ett pressmeddelande.

Även Ann-Sofie Soleby Eriksson (S), är nöjd:

– Det känns väldigt bra att vi kommit överens om en modell för att finansiera vägen och att infarten och byggnation på västra sidan nu kan komma till stånd.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!