Skulle fixa kakel – allt blev bara sämre

Husägarna hade problem med kakel som lossnade bakom toalettstolen och bad firman som byggt huset komma och fixa. Det slutade med mer fel än innan och nu anmäls företaget till ARN.

Plattorna sprack, satt inte fast, hade fel färg och dessutom hade spacklet mellan fel färg. (Bilderna tagna i ett annat sammanhang).

Plattorna sprack, satt inte fast, hade fel färg och dessutom hade spacklet mellan fel färg. (Bilderna tagna i ett annat sammanhang).

Foto: Ahl Matilda

Trosa2025-01-21 12:00

Nyheten i korthet

  • En husägare i Trosa anmäler en byggfirma till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) efter att företaget misslyckats med att reparera lossnande kakel i badrummet, vilket resulterade i fler problem.
  • Trots flera besök från byggfirman, har problemen fortsatt och husägaren hävdar att arbetet är bristfälligt, inklusive spruckna kakelplattor och en felplacerad toalettstol.
  • Husägaren kräver nu att byggfirman ersätter kostnaderna för oberoende inspektioner och att de får välja egna hantverkare för att göra om jobbet, med en beräknad kostnad på 25 000 kronor.

När problemen började 2023 mejlade husägaren till företaget som byggt huset i Trosa 2016, en byggfirma i Södermanland, och påtalade felet.

Det fanns fortfarande kvar ett 15-tal oanvända kakelplattor från när huset byggdes som kunde användas när felet åtgärdades.

Byggfirman kom, tog bort toalettstolen och de gamla plattorna och satte dit de oanvända. Men enligt husägaren tog det bara någon vecka så hade de nysatta kakelplattorna också spruckit. Dessutom var hålet för spolknappen till den vägghängda toalettstolen nu för stort.

undefined
Kakelplattor som lossnade bakom toalettstolen blev till flera värre fel när byggfirman skulle åtgärda dem.

Byggfirman kom tillbaka för att åtgärda problemen, men det skulle bli fem besök till innan de var klara med allt och då stod det oktober 2024 i almanackan.

Men problemen har fortsatt. Nu sitter inte toalettstolen som den ska, eftersom väggen är ojämnt kaklad.

Husägaren anser att plattorna är felmonterade och jobbet fult utfört. Dessutom anser hen att VVS-montören orsakat en spricka i en glasdörr under arbetet med toalettstolen. Och som pricken över i har de nya kakelplattorna inte samma färg som de gamla och plattsättaren har använt fel färg på spacklet mellan plattorna.

"Vi larmade direkt och VVS-firman kom aldrig tillbaka och sade att de inte gjort det", skriver husägaren i sin anmälan till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

undefined
Husägaren anser att kakelplattorna satts dit både fult och fel.

Inte heller byggfirman kom för att inspektera arbetet när det var klart. Istället ringde vd:n på byggfirman och skällde ut husägaren för att denne bara klagade och hävdade att de gjort allt rätt, enligt anmälaren.

"Sluta ringa var det sista han sade till oss!", skriver husägaren som anser att firmans insats för att göra allt bra bara förstörde och gjorde felen värre.

Husägaren har tagit byggfirman på orden och istället för att ringa dem fler gånger får de nu en anmälan på sig till Allmänna reklamationsnämnden.

Husägaren har tagit dit oberoende branschmänniskor som båda dömt ut jobbet som bristfälligt. Dessa dokumenterade besök vill husägaren att byggfirman ersätter.

undefined
Allmänna reklamationsnämnden, ARN, är en statlig myndighet vars beslut inte är tvingande.

Husägarens krav är också att de själva ska få välja plattsättare och VVS-montör för att göra om jobbet från början. Byggfirman ska ta kostnaden för arbetet plus materialet och ersätta den trasiga glasdörren.

Den beräknade kostnaden är enligt husägaren 25 000 kronor.

Ett beslut från ARN till fördel för husägaren innebär bara en rekommendation till byggfirman, som inte är skyldig att följa beslutet.

Det här är ARN

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en myndighet som prövar tvister mellan konsumenter och företag. 

Ett beslut från ARN är en rekommendation om hur tvisten ska lösas. ARN lämnar ingen rådgivning och är opartiska, vilket innebär att nämnden varken står på konsumentens eller företagets sida. 

Det kostar 150 kr att göra en anmälan. 

Avgiften återbetalas inte, även om ARN beslutar att inte pröva ärendet.

Källa: Allmänna reklamationsnämnden

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!