Det är myndigheten Trafikanalys som kartlagt hur det är ställt med bilägandet i de svenska kommunerna. I Trosa, Vagnhärad och Västerljung blev bilarna 211 fler under 2015, vilket innebär att det nu går 52,8 i stället för 51,8 bilar på 100 invånare.
Det är en hög siffra – rikssnittet ligger på 47,5 bilar per 100 invånare. Men att den så kallade biltätheten sakta tuffar uppåt är något Trosa har gemensamt med många andra svenska kommuner.
– Jag är uppriktigt sagt lite förvånad med tanke på det klimatfokus som ändå varit, säger Anette Myhr, statistiker på Trafikanalys.
Rickard Österlund, energi- och klimatrådgivare i Trosa kommun, överraskas däremot inte av de lokala siffrorna.
– Trosa är en pendlarkommun där det körs mycket bil. Så har det sett ut länge. Det är vår stora utmaning, säger han.
Hur möter ni den?
– Det är väl att arbeta för högre turtäthet på de avgångar vi har, både när det gäller tåg och bussar.
2014-2015 drev Trosa kommun "Klimatsmart" – ett projekt som syftade till att inspirera ett antal invånare att leva just så, och där förhoppningen var att klimatsmartheten skulle sprida sig. På bilfronten har det alltså ännu inte skett.
– Även om man gör sådana insatser är det svårt att få stora effekter i sådana här sammanhang, säger Rickard Österlund.
Av statistiken från Trafikanalys framgår även att andelen bilar som drivs helt eller delvis med alternativa drivmedel som el, etanol eller gas är oförändrad i Trosa: 6,1 procent.
Statistiker Anette Myhr är liksom Rickard Österlund inne på linjen att effekten av beteendekampanjer är begränsad.
– I mångt och mycket är det politiska beslut det handlar om. Och det är ganska tuffa beslut att ta. Men vill man nå klimatmålen gäller det nog att ta i med hårdhandskarna, säger hon.
Stefan Björnmalm (C), ordförande i kommunstyrelsens ekoutskott i Trosa, är av uppfattningen att det inte är den totala mängden bilar som är problemet. Snarare är det andelen alternativt drivna bilar som måste höjas, menar han.
– Min uppfattning är att vi ska lösa det här genom att fasa ut de fossila bränslena.
Samtidigt gör Trosa kommun enligt honom en hel del för att få ner bilåkandet.
– Vi satsar på Trosabussen, tågavgångar och försöker även på andra sätt utveckla kollektivtrafiken så att människor ska välja den i stället för bilen. Sedan har det ju även att göra med samhällsplaneringen totalt sett. Och tittar man på den senaste översiktplanen tycker jag att vi lyckats ganska bra med att förtäta, säger han.
I planen som Stefan Björnmalm refererar till finns ett inslag som väckt och väcker mycket kritik: den utbyggnad västerut som förutsätter att bilvägen Infart Västra Trosa byggs.
Stefan Björnmalm försvarar det planerade vägbygget och framhåller trängseln vid Smäckbron som det tyngst vägande skälet.
– Olika investeringar måste vägas mot olika behov. Bilar kommer att finnas under en överskådlig tid, då tycker jag att det är försvarligt att satsa på det här, säger han.