Ingen lågkonjunktur – men större turbulens i handeln

Ännu klarar sig den lokala handeln bra, men de ekonomiska utmaningarna har redan satt spår hos konsumenterna.

Trosa klädhus ägare Jakob Green tror att mindre butiker är känsligare för skiftande köpmönster: 
"Det påverkar oss till viss del. Men vi är en så pass gammal verksamhet och har hunnit bygga upp ett stort förtroendekapaital hos kunderna", säger han.

Trosa klädhus ägare Jakob Green tror att mindre butiker är känsligare för skiftande köpmönster: "Det påverkar oss till viss del. Men vi är en så pass gammal verksamhet och har hunnit bygga upp ett stort förtroendekapaital hos kunderna", säger han.

Foto: Isak Dahl

Trosa2022-10-31 18:34

– Vid den senaste temperaturmätningen i slutet av september uppgav hälften av besöksnäringsföretagen att det gick bättre än förra året, medan bara en dryg fjärdedel upplevde att läget försämrats, säger Trosa kommuns näringslivschef Jonas Ivervall. 

Enligt honom har dock de lokala näringsidkarna upplevt större svängningar än vanligt under hösten.

– Enligt de signaler jag har fått så har det varit väldigt upp och ner sedan valet. I handeln har jättebra dagar varvats med lite sämre.

Hur de ekonomiska förutsättningarna beskrivs i den dagliga medierapporteringen verkar, enligt näringslivschefen, ge omedelbar effekt på köpviljan.

– Om det står i media att elen blivit jättedyr reagerar människor snabbt. Om det kommer ett lite mer positivt besked kanske folk tycker sig ha råd med den där nya cykeln eller möbeln igen.

För Jakob Green, som sedan snart 30 år driver klädes- och heminredningsaffären Trosa klädhus, är bilden bekant.      

– För egen del har vi en ganska jämn plattform med många lojala kunder. Men generellt är människan väldigt känslig. Pengarna måste räcka för alla och då blir man kanske lite mer defensiv när det rapporteras om ökande mat- och energipriser, säger han. 

undefined
Trosa Klädhus har än så länge klarat sig bra under hösten: "Eftersom vår butiken är nästan 600 kvadratmeter kan vi locka en stor kundgrupp. Det finns så oändliga många artiklar att vi har konstant handel", säger Teri Nemi, som arbetar med marknadsfrågor och inköp.

Enligt medarbetaren Teri Nemi, som jobbar med marknadsföringsfrågor och inköp, förbereder man sig nu på annalkande lågkonjunktur. 

– Den är inte här än, men lyssnar man på våra politiker gäller det att vara förberedd inför första kvartalet av 2023. Då krävs det att man har en tydlig strategi. Man måste kunna sitt lager och känna sina kunder.  

För att ge en helhetsbild kring situationen backar Teri Nemi bandet till pandemiåren. Då ökade försäljningen för mjukisbyxor samtidigt som färre andra underdelar såldes. 

– För vår bransch uppstod nya försäljningsmönster när kunderna började arbeta hemifrån. På zoommöten räckte det att klä överkroppen, och det behövdes inga nya kavajer. 

När världen sedan öppnades fanns det, enligt Teri Nemi, en stor längtan att köpa saker, vilket drev upp konsumtionen.

– Under den perioden när alla skulle gå på sina fester, bröllop och födelsedagskalas, hann företagarna skaffat sig både likvida medel och framtidshopp. Sedan kom kriget. 

Än så länge går affärerna bra på Trosa Klädhus, men de höga elpriserna har redan satt spår bland inköpsmönstret. 

– Nu när folk sänker gradantalet hemma säljer vi mer ullstrumpor och ylleöverdelar än vi någonsin har gjort. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!