– Det påverkar jättemycket. Det spelar ingen roll om man är ett bussbolag eller rederi. Det blir dyra priser på bränslet vilket resulterar i att man behöver ta ut mer för biljetterna för att täcka upp de fasta kostnaderna, säger Johan Wolpher, vd för Apelago som driver gästhamnen i Trosa.
Företaget är även entreprenörer för Trosa camping och Kråmö skärgårdsby. Sedan ett par år tillbaka har Apelago också stått för kommunens skärgårdstrafik som nu är ute på upphandling.
– Att den skulle löpa ut var vi medvetna om. Sedan skulle det eventuellt bli en ny upphandling och vi är glada att kommunen har fattat beslut om att fortsätta med det här.
Förra gången var det en öppen fråga vart skärgårdstrafiken skulle gå. Den här gången är ett av kraven att man ska trafikera sträckan till Kråmö.
– Det är en förändring. Men den största förändringen är att det är på längre tid, vilket är bra. På två år hinner man knappt etablera sig innan det är slut.
Kommunens ersättning, ett fast belopp på 200 000 kronor per år, kvarstår.
– Kommunen vill se att det finns en reguljär trafik planerad för sommaren och vi är såklart intresserade. Men vi har investerat i vår båt – M/S Brännskär – och planerar att köra trafik i vilket fall.
Innan sommaren hoppas Johan Wolpher se en förbättring kring drivmedelskostnaderna. Förutom M/S Brännskär påverkar drivmedelspriserna verksamheten i gästhamnen.
– Bara att köpa in bränsle till sjömacken kommer vara enormt likviditetskrävande och tyvärr kommer det avspegla sig på priset vi behöver ta ut av våra kunder.
Drivmedelspriserna förväntas även vara något som båtägare och badgäster tar i beaktande inför sommarperioden.
– Det är klart att det kommer att påverka vilken rutt man lägger under sina semesterveckor. Om man har en större motorbåt blir det snabbt dubbelt så dyrt.
Men trots att båtsäsongen närmar sig har inte Apelago gjort någon ny strategi inför sommaren.
– Det är klart det kommer bli tufft. Men vi planerar precis som vanligt. Sedan får vi se hur det blir. Tyvärr kanske folk inte åker lika långt som vanligt utan håller sig närmare sin hemmahamn.
Enligt Johan Wolpher är det i nuläget även svårt att säga hur båtmässan, Trosa boat show 23 – 25 september påverkas.
– Vi hoppas att den ska kunna genomföras som planerat. Det är sorgligt att det blivit som det blivit när vi precis har tagit oss igenom en pandemi, säger han.