Trosa gästhamn har en av få tömningsstationer för båtlatriner utefter Sörmlandskusten. Efter att förbudet att tömma båttoan till havs infördes 1 april förra året, har många båtägare uttryckt att det är svårt att efterleva lagen, eftersom antalet stationer är så få. Och det finns fler problem. Placeringen av tömningsstationen längst inne i gästhamnen gör den svår att komma åt, enligt Roger Ekdahl, ordförande i Trosa båtklubb.
– När det ligger fullt med båtar i hamnen är det svårt att komma in förbi dem. Helst skulle det vara en station på flytpontoner utanför hamnen, säger han.
Men hamnfogde Lasse Eklund tycker att placeringen inne i hamnen är bra.
– Nu har vi uppsikt så att ingen tömmer i spillolja, det har hänt. Och då slår det ut hela vårt reningsverk, säger han.
Stationen är öppen mellan klockan 8 och 20 och startas manuellt. Enligt Lasse Eklund är det en stadig ström av båtar som använder tjänsten hela dagarna.
– Vi tycker det funkar bra och upplever inte att det blir kö. Det är väl en eller två som fått vänta när vi måste tömma tanken, för den fungerar inte om den är full.
Båtägarna Monica Jaurell och David Sten från Södertälje manövrerar snabbt och stadigt in sin Fairline på knappt 13 meter bredvid stationen.
– Det är inget problem för oss att komma in. Vi har använt stationen en gång förut och i dag planerade vi in tömningen, det finns ju inte så många stationer, säger Monica Jaurell.
Trosa kommuns produktionschef Cecilia Högberg har inte fått några klagomål på stationens placering.
– Det är inget jag fått höra och därav har vi heller inte någon plan på flytt. Men vi ska göra en utvärdering efter sommaren. Om vi på sikt behöver flytta den, om det till exempel blir fler båtar och trängre, så får vi se över det.
Även hon tycker att det är bra att båtägarna inte får tömma själva närsomhelst på dygnet.
– Då slipper vi få in olja i våra reningsverk. Men jag har hört talas om att det finns kommuner som har självtömning och är nyfiken på hur de gör.
Tömningen är avgiftsfri och ingår i tjänstekoncessionen för Trosa gästhamn AB, som driver gästhamnen.
– Kommunen har en kostnad genom att vi renar toalettvattnet och indirekt en personalkostnad genom att det ligger inom tjänstekoncessionen. Men när det är en miljöfråga har man nog resonerat att det får vara en gratis tjänst, annars ökar ju risken att folk tömmer i havet, säger Cecilia Högberg.