Bilreparation blev dyrare än sagt – missnöjd kund måste betala

Trosabon behövde byta styrväxel på sin bil och ringde en verkstad och frågade vad det kostar. Svaret var drygt 6 500 kronor och kunden lämnade in bilen. Men när den var klar låg notan på drygt 10 000 kronor. Trots detta gav ARN verkstaden rätt.

Bytet av styrväxel blev en betydligt dyrare historia än Trosabon tänkt sig, men ARN går på verkstadens linje.

Bytet av styrväxel blev en betydligt dyrare historia än Trosabon tänkt sig, men ARN går på verkstadens linje.

Foto: Nora Lorek/TT

Trosa2024-08-27 20:43

Bilägaren anmälde verkstaden till ARN, Allmänna reklamationsnämnden, och begärde att få tillbaka mellanskillnaden mellan det pris verkstaden sagt och det pris som sedan gällde för att hämta ut bilen. Kunden ville inte heller betala 1 875 kronor i felsökningsavgift.

Bilägaren anser att hen borde ha kontaktats när fakturan blev så mycket högre.

Felsökningen hade Trosabon över huvud taget inte beställt. Hen har jobbat med bilar och ansåg att hen visste vad som behövde göras.

Bilverkstaden hävdar att bilägaren godkänt kostnaden via telefon och i första hand bokat tid för felsymtom. Detta innebär att de måste felsöka innan så de vet vad som behöver åtgärdas.

Bilägaren har lämnat in en mejlkonversation som bevis men ARN anser inte att den räcker.

ARN påpekar att konsumenttjänstlagen säger att konsumenten, när arbetet utförs på löpande räkning, ska betala vad som är skäligt för tjänsten. Om näringsidkaren har lämnat en ungefärlig prisuppgift får det uppgivna priset generellt inte överskridas med mer än 15 procent. Eftersom nämnden inte anser att parterna avtalat ett ungefärligt pris ska Trosabon betala för arbetet. 

Med tanke på att bilägaren i ett mejl till verkstaden både angett oljeläcka och att "något skramlar på höger sida" anser nämnden också att det hade varit direkt felaktigt av verkstaden att inte göra en felsökning.

ARN avslår därför alla delar i Trosabons anmälan.

Om ARN

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en myndighet som prövar många typer av konsumenttvister. Anmälan måste vara skriftlig och kan bara göras av en konsument.

ARN erbjuder ett alternativ till att få sin tvist prövad i domstol. ARN avgör tvister på ett snabbt och enkelt men ändå rättssäkert sätt. När nämnden avgör en tvist utgår den från gällande rätt, det vill säga lagstiftning och rättspraxis. 

ARN:s beslut är en rekommendation om hur tvisten bör lösas. Majoriteten av företagen följer beslutet. 

ARN har ingen rådgivning och nämnden gör ingen egen utredning av vad som hänt i ärendet, det är upp till parterna att skicka in den bevisning som nämnden ska ta ställning till.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!