Bottenlös lera gör Västra infarten dyrare

Bottenlös lera kring området vid Trosaån. Det är orsaken till att bygget av Västra infarten till Trosa fördyras kraftigt. Vägen som först budgeterades till 70 miljoner kommer nu att landa på omkring 140-170 miljoner.

Trosa2016-09-03 17:09

Léni Maot är projektledare på Trafikverket.

– Marken bara sjunker har vi konstaterat. Vi har räknat på vad vi behöver göra för att vägen ska hålla sig flytande, säger hon.

Efter att det blev klart vilken korridor som vägen ska byggas i kunde Trafikverket inleda detaljerade undersökningar och upptäckte då den dåliga marken med bottenlös lera vid Trosaån och dålig mark i anslutning till Tureholm. Efter detta har de kommit fram till en ny kostnad för vägbygget. En skärning genom berget kommer gå på 130-150 miljoner kronor och en tunnel 140-170 miljoner kronor.

– De här nya summorna kommer täcka kostnaderna. Det vet vi nu när vi fått bättre kunskap, säger Léni Maot.

Varför gjordes inte de här undersökningarna av marken i ett tidigare skede?

– Det har gjorts undersökningar men då ville de bara veta vilka av korridorerna som var bäst och då gjorde vi det som räckte. Vi gick inte in i detalj. Att göra sådana undersökningar kostar också pengar, säger Léni Maot.

Trosa kommunfullmäktige har godkänt att finansiera 60 procent av vägbygget med den första summan på 70 miljoner som underlag. Planen är att dessa kostnader ska betalas av exploateringsavgiften för 700 nya bostäder väster om Trosa. Nu när kostnaden blir högre ställer sig oppositionen frågande till hur kommunen ska kunna betala när summan från husbyggena inte kommer att räcka. Kommunalråd Daniel Portnoff, (M), svarar.

– Det finns ju även andra exploateringsintäkter som vi kommer tillgodogöra oss. I entrén vid den nya infarten där vi äger marken kan vi bereda den till verksamhet, företagsexploateringar. Då säljer vi mark och då är det är helt andra belopp, säger han.

Beslut om den nya kostnaden kommer dröja till i vår tror Daniel Portnoff.

– Det här är ett komplicerat projekt med tre parter. När vi landat vår diskussion om vilken lösning vi vill förorda och gjort en granskning av kostnadsbilden så att vi är alla är överens om alla lösningar ska vi ta ett beslut i fullmäktige, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om