Busschauffören kritisk till kommunen – saknas parkeringar

När Kim Fredriksson, som är busschaufför på ett svenskt turistbussbolag, skulle släppa av en busslast med turister i Trosa blev han besviken. Det fanns inga markerade parkeringar för bussar. Nu riktar han skarp kritik mot Trosa kommun.

Kim Fredriksson, busschaufför..

Kim Fredriksson, busschaufför..

Foto: Privat

Trosa2019-07-14 06:34

Det var en fin sommardag som busschauffören Kim Fredriksson rullade in med sin turistbuss i Trosa.

Med sig på bussen hade han 44 turister från Tyskland som såg fram emot en dag i Trosa där de skulle äta lunch, flanera längs kullerstensgatorna och shoppa.

Men innan dess behövde han hitta en buss-parkering, vilket han snart insåg att det inte längre finns någon i centrala Trosa.

– Bussparkeringen vid gästhamnen är borttagen och har ersatts med en taxi zon. Det saknas information eller hänvisning på både skyltar och på kommunens hemsida om var vi ska stå, säger han.

Till slut parkerade han tvärs över en husbilsparkering, totalt gick fem parkeringar åt.

Efteråt skrev han ett mejl till kommunen där han framförde sin kritik.

"Det finns parkeringsinformation för bilar, motorcyklar och för husbilar, men inte för bussar", skriver han och fortsätter: "Jag trodde faktiskt ni var en ort som satsar på att vara attraktiva för turister, men de pengar våra turister hade tillfört er ort kanske inte är värda något?".

Från kommunens tekniska enhet fick han snabbt ett svar att det är något de ska se över och med hänvisning om att parkera utmed Skärlagsgatan eller Askögatan.

– Min buss är 2.55 meter bred och 12 meter lång och jag tror inte boende eller övrig trafik skulle uppskatta om jag parkerade längs gatan. Det måste finns bättre alternativ, säger Fredriksson.

Han berättar att man i Stockholm tar betalt för bussparkering.

– Jag hade hellre betalt än att det inte finns parkeringar. Eventuella parkeringskostnader betalar arbetsgivaren för men om en chaufför "slarvar" och tilldelas böter får chauffören betala själv.

– Problemet för oss chaufförer då blir att vi inte vågar eller kan lämna bussen och då får vi inte chans att äta en riktig lunch.

Har ni återvänt till Trosa?

– Ja, den resebyrån som jag körde för vid det tillfället har haft lunchstopp i Trosa för sina resor i Sverige under många års tid, men kommunen borde se över det här problemet så snart de kan.

Åsa Winnerhagen, butiksägare för Cozy, håller med om att det är svårt för både bilburna- och bussturister att hitta parkering.

– Turisterna betyder allt för oss, säger hon.

Erica Fjellstedt är butiksägare för Butik Bohem samt sitter i styrelsen i Företagarna Trosa-Gnesta.

– Vi har en tät kontakt med kommunen gällande parkeringsproblematiken, som blir mer påtaglig nu på sommaren, men vi förstår att det inte går att trolla fram mark för att skapa fler platser, säger hon och hänvisar till en parkeringskarta som Trosa kommun har tagit fram just för att informera om var det finns fler parkeringsplatser i centrala Trosa.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om