Byggena som inte får finnas

Tillgängligheten till stränder och klipphällar är redan dålig i Trosa kommun, och den blir inte bättre. Det händer att strandskyddet inte respekteras ens när högsta instans satt ner foten.

TROSA2013-12-13 06:49

Vattnet glittrar ännu isfritt i Gillbergsvik söder om Trosa. Alldeles intill löper en jämn, grusad bilväg.

Den får egentligen inte finnas. Jonas Knutson (FP), ledamot i samhällsbyggnadsnämnden och sedan länge engagerad i strandskyddsfrågor, hör till dem som uppmärksammat det.

– Förr såg det inte ut så här. Då var det en backe med ekar här och du kunde gå här och plocka svamp, säger han.

Trosas drygt tolv mil långa kustremsa räknas av Länsstyrelsen som kraftigt exploaterad. Minst hälften av den är bebyggd, och att göra spontana strandhugg är ofta svårt.

Jonas Knutson upptäckte det själv en sommardag 2002. Han var då ny i kommunen, solen värmde och havet lockade.

– Det fanns ingenstans att åka ner. Där någonstans bestämde jag mig för att vi måste fortsätta värna allmänhetens rätt till det här, säger han.

Historien bakom vägen vid Gillbergsvik är lång och snårig. Den börjar med en enkel gångväg som för fyra, fem år sedan byggdes ut, något den dåvarande fastighetsägaren fick retroaktiv strandskyddsdispens för hösten 2011.

En oenig samhällsbyggnadsnämnd beviljade dispensen. Länsstyrelsen drog tillbaka den, och efter ett par överklaganden satte Mark- och miljööverdomstolen punkt. Rätten meddelade inte prövningstillstånd vilket innebär att länsstyrelsebeslutet – att vägen inte ska vara där – står fast.

– Det är det formella juridiska beslutet, ja. Det är helt riktigt, säger Mats Gustafsson, samhällsbyggnadschef i Trosa kommun.

Ändå ligger vägen där den ligger och är mer farbar än någonsin. Till saken hör att en ny ägare, Lästringe-Alma AB, tog över fastigheten för flera år sedan. Köpet genomfördes under premissen att vägen fanns, framhåller Mats Gustafsson, och det är vad bolaget också hävdar.

– Det är bortom vår vetskap att detta inte skulle vara utagerat, säger Magnus Helgason som tillsammans med Catarina Helgason står bakom bolagsnamnet.

Utagerat är det inte, understryker Mats Gustafsson. Men däremot mycket komplicerat.

– Vi skulle naturligtvis kunna förelägga fastighetsägaren att återställa vägen. Men är det ens möjligt? Skadan är delvis redan skedd. Och en fastighetsägare ska ha en vettig tillfartsväg till sin fastighet, det är också något vi måste ta hänsyn till. Vi väntar på direktiv från politikerna, säger han.

Samhällsbyggnadsnämndens ordförande Tomas Landskog (M) är i Sydamerika, men svarar på frågor via mejl.

Bilden han ger liknar Mats Gustafssons: Frågan är komplicerad och har stötts och blötts av politikerna sedan domstolsutslaget kom.

– När frågan är utredd och det behövs ett politiskt beslut kommer det att presenteras för arbetsutskottet, skriver han i mejlet.

Fotnot: Den tidigare fastighetsägaren, som anlade bilvägen, har avböjt att kommentera.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!