– Ostlänken står på egna ben, med eller utan höghastighetstågsprojektet i övrigt är den jätteviktig för att lösa hela tågtrafiksproblematiken i Mälardalen och södra Sverige, säger Daniel Portnoff (M).
Kommunalrådet i Trosa kommun, även vice ordförande i regionala utvecklingsnämnden och utskottet för regional samhällsplanering, menar att den avgående regeringen ”kidnappat” Ostlänken in i höghastighetstågsprojektet, som tidningen berättar om i flera artiklar.
– Det var ett misstag som försenat och fördyrat Ostlänken. Nu hoppas jag att tillträdande regering inte gör misstaget att rulla tillbaka projektet till någonting annat än vad det är. Jag är rädd att det också bara skulle leda till förseningar och fördyra projektet, säger han.
Eftersom berörda kommuner gjort stora investeringar och kommit långt i planeringen ser Daniel Portnoff heller ingen möjlighet att avbryta Ostlänksprojektet.
– Det befinner sig i ett moment där man nu ska handla upp för byggnation. Vad som nu krävs är besked från tillträdande regeringen att projektet behövs och kommer byggas.
Men enligt kommunalrådet har det planerade höghastighetstågsnätet mellan Stockholm, Göteborg och Malmö aldrig haft avgörande betydelse för Trosa.
– Att det saknas riksdagsmajoritet för att bygga höghastighetstågsprojektet är ingen nyhet. Det viktiga för Trosas invånare är samma saker som man nu säger sig vilja prioritera – arbetspendling och ett fungerande regionaltågssystem. Då är det uppenbart att Ostlänken behövs.