De vill stoppa förbifarten

Vägprojektet "Infart västra Trosa" – i folkmun fortfarande kallat Förbifart Trosa – är så sakteliga på väg in i nästa fas. Samtidigt växer sig de kritiska rösterna allt starkare.

TROSA2015-05-28 10:26

"Är vägen nödvändig?" står det på en gul, laminerad lapp som fladdrar i vinden. Den sitter vid flaggstängerna mitt emot macken i Trosa, just där det är tänkt att förbifarten ska börja.

– Här blir det bara att svänga av sedan, säger Gitte Jutvik-Guterstam (V) med ett snett leende.

Hon sitter som ersättare i samhällsbyggnadsnämnden och har länge varit engagerad mot förbifarten. Thomas Ågren fick upp ögonen för frågan genom Naturskyddsföreningen, och genom en studiecirkel som gick ut på att sätta sig in i Trosas nya översiktsplan.

– Förbifarten är en viktig bit där. Men vet folk vad som är på gång? Jag är faktiskt inte riktigt säker på det, säger han.

Den gula lappen ska råda bot på den förmodade okunskapen. Gitte Jutvik-Guterstam och Thomas Ågren ingår nu båda i ett löst sammansatt nätverk som i söndags var ute och satte upp den, och en rad lappar till. Hela vägen genom Hungaskogen sträcker sig den snitslade banan.

– Vi vill att folk ska få upp ögonen för hur stort det skulle bli. En bredd på tio meter är mycket. Ju fler som bryr sig och engagerar sig, desto bättre, säger Gitte Jutvik-Guterstam.

På Trafikverket är man just nu i färd med att handla upp den konsult som ska ha ansvar för vägplanen. Det är den process där det klargörs exakt var och hur vägen som ska byggas, och som för förbifartens del startar efter sommaren.

Men något formellt, politiskt beslut om att bygga vägen har inte fattats i Trosa. Det är Gitte Jutvik-Guterstam noga med att påpeka.

– Det man har fattat beslut om är att förutsättningarna för att bygga vägen. Själva bygget är inget som det är beslutat om, men det är en väldigt stor sak för Trosa och vi tycker att det är onödigt, säger hon.

Uppåt 66 miljoner kronor kan det för Trosa kommuns del bli tal om att plöja ner i förbifarten. Intäkter från nya hus i väster ska bidra, men Gitte och Thomas tycker att man borde söka helt andra vägar. Som att skapa en kommun där det gås och cyklas.

– Det finns många områden centralt där man kan förtäta. Jag anser att Trosa kan vara utan förbifart, säger Thomas Ågren.

Naturskyddsföreningens ordförande Karl-Axel Reimer är inne på samma linje. Han har tidigare drivit en kampanj för att få till en folkomröstning om förbifarten, men fick så småningom se den gå i stöpet. Intresset var för litet och det politiska motståndet – enligt Karl-Axel Reimer – för stort.

Nu har han sadlat om. "Utveckla Trosa utan förbifart" blev i går det nya namnet på Facebooksidan. Där ska namn samlas in på ett friare sätt.

– Vi har fått flera nya gillare bara på några timmar. Det handlar om att skapa opinion, säger Karl-Axel Reimer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!