Båda är teknik- och IT-intresserade, båda är relativt nyinflyttade. Och båda slogs av samma sak: svårigheten att få grepp om vad som pågår i Trosa och vilka föreningar som gör vad.
– Vi såg båda vad det fanns för brister. I ärlighetens namn så släpar det efter lite digitalt på flera håll, säger Martin Snygg.
Ambitionen med den nya hemsidan, där inspirationen hämtas från sajten Allt om Stockholm, är bland annat att täcka bio- och restaurangutbudet, publicera ett föreningsregister och att koppla sajten mot sociala medier.
– Vi vill ta in anslagstavlan på nätet. Vi har märkt att anslagstavlorna i Trosa är populära, men vi vill göra det mer lättillgängligt, säger Petri Niskanen.
Enligt duon är mycket av informationen i Trosa allt för turistfokuserad. Därför tog de fasta på att göra en sajt för Trosabor, av Trosabor. Samtidigt är de tydliga med att de inte är ute efter att knycka trafik från kommunens webbportal eller andra officiella hemsidor.
Än så länge är sajten ett hobbyprojekt utan finansiärer och sponsorer. Men det kan ändra sig. På sikt kan det komma in lokala samarbetspartner.
– Vi har pratat med en del företag i trakten. Men nu vill vi egentligen bara få tillbaka driftskostnaden.
Lanseringen av sajten sker troligtvis i juni månad.
– Men jag är tidsoptimist, så det kan dröja längre, säger Petri Niskanen och skrattar.