Distansundervisning förlängs – "utbildningsskuld" växer

I takt med att smittspridningen ökar förlängs distansundervisningen. De flesta elever klarar det bra. Men för de som redan hade det svårt är tillvaron extra tuff just nu.

Gun Lindqvist, rektor på Hedebyskolan i Vagnhärad.

Gun Lindqvist, rektor på Hedebyskolan i Vagnhärad.

Foto: Matthias Larsson

Trosa2021-03-13 07:55

– En del längtar tillbaka till skolan, men min uppfattning är att de allra flesta klarar sig bra. Sedan är det nog mycket som vi ännu inte vet, konsekvenser som kommer att märkas först i efterhand, säger Gun Lindqvist, rektor på Hedebyskolan i Vagnhärad.

undefined
Gun Lindqvist, rektor på Hedebyskolan i Vagnhärad.

De har delat upp eleverna i två grupper och växlar på så vis mellan distans- och närundervisning grupperna sinsemellan.

– Vi tycker att det är viktigt att vi får träffas och se varandra någonting under veckan. Sedan har vi även en grupp elever som behöver extra stöd och därför enbart har närundervisning. Den gruppen har ökat längs med denna period, säger hon.

Trosa kommun har, på rekommendation från Region Sörmland, förlängt beslutet om att ge rektorer vid kommunens högstadium möjlighet att begränsa antalet elever i skolan för att minska spridningen av covid-19.

– Vi pratar och utvärderar kontinuerligt med våra elever och elevrådet har gjort enkätundersökningar för att se hur eleverna mår, säger Cecilia Engstrand, rektor på Tomtaklintskolan i Trosa.

undefined
Cecilia Engstrand, rektor på Tomtaklintskolan i Trosa.

Även där är det olika svar från eleverna. En del trivs bra med distansundervisning och eget ansvar, medan andra saknar den sociala samvaron som skolan innebär och har svårare att axla ansvaret:

– Vi har haft närundervisning för elever som har svårt med just den biten och som därför inte vill, eller kan ha distansundervisning. Vi har också haft öppet på sportlovet för de som behövt, säger hon.

I Gnesta kommun, på Frejaskolans högstadium, prioriteras årskurs nio med närundervisning fyra dagar i veckan. Resterande elever är på plats i skolan tre dagar och har distansundervisning två dagar. Även Frejaskolan har närundervisning för de elever som anses behöva det.

Peter Forsberg är rektor på Frejaskolan och upplever delade känslor från eleverna även där. Skolan har inte gjort några undersökningar själva, men i dialog med eleverna framgår det att vissa klarar det bättre än andra.

undefined
Peter Forsberg, rektor på Frejaskolan i Gnesta.

– Det vi vet är att det skapas en utbildningsskuld eftersom vissa elever, framförallt årskurs sju och åtta, går miste om undervisning som annars skulle ske på plats, säger han.

Vecka 14 stundar påsklov i Gnesta och det finns viss oro inför det:

– Det tråkiga i kråksången är ju att om det fortsätter att åkas till fjällen under ledigheten så är risken att det här kommer pågå en månad till, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!