Det var i fredagskväll en bil körde rakt in i ett hus på Smäckbrogatan i Trosa. Efter händelsen vände sig boende längs vägen till SN och beskrev deras hjälplöshet och frustration över att kommunen inte tar situationen på allvar, trots att flera liknande olyckor skett på den smala vägen som stryker längs deras husväggar.
– Jag har självklart förståelse för de boende och att de blir oroade över en sådan händelse. Trosa kommun har dock gjort en del åtgärder i form av skyddsbalk vid huset och varningsmarkering vid taket.
De boende kräver åtgärder hur kommer kommunen agera?–Det är en komplex fråga som Trosa kommun har arbetat länge för att hitta en lösning på genom i första hand Infart Västra Trosa. Trosa kommun har drivit frågan på regionnivå för att få in den i den regionala trafikplanen sen början av 2000-talet. Mer information om projektet och de utredningar som utförts kring det finns på Trafikverkets webb.
Tibbling säger vidare att hon kommer ta upp frågan med Tekniska enheten när de är tillbaka efter ledigheten för att se om de kan göra några åtgärder den närmaste tiden.
När är byggstarten av Infart Västra Trosa planerad?– Tyvärr är Trafikverkets beslut om att fastställa vägplanen för Infart Västra Trosa överklagat och det är regeringen som kommer ta ställning i frågan. Trosa kommun hoppas att byggnation ska kunna påbörjas under 2020, om utfallet blir positivt för Infart Västra Trosa.
Anledningen tilll att kommunen inte väljer att leda om den tunga trafiken över Nyängsvägen säger Tibbling beror på att två förskolor, Vitalisskolan och många bostäder ligger där.
– Det skulle inte vara någon långsiktig lösning för dessutom är passagen vid Nyängsbron besvärlig med mycket dålig sikt och risk för kö mot 218 och cirkulationen. Det är inte en bra åtgärd för att lösa trafiksäkerheten.
De boende på gatan frågar sig om en allvarligare olycka måste ske innan kommunen tar problemet på allvar.
-Kommunen har tagit frågan på stort allvar både genom direkta fysiska åtgärder i den kulturhistoriskt mycket känsliga miljön men också genom att driva frågan om Infart västra Trosa. Det är dock olyckligt att Trafikverkets beslut överklagats och att processen dragit ut ännu mer på tiden. Så länge Infart västra Trosa inte är byggd finns det begränsade möjligheter att leda om trafiken men i samband med att den nya vägen tas i drift kommer studier göras för att se vilka åtgärder som kan göras inom befintligt vägnät för att ytterligare stärka en överflyttning av trafiken till den nya vägen.