– Det känns jätteroligt, vi har pratat om det här sedan vi tog över hamnen 2019, säger Apelagos vd Johan Wolpher som berättar att företaget ville lansera båtmässan tidigare.
– Sedan kom pandemin i vägen så det här är premiär för oss. Men vi hoppas att det här ska bli populärt och något vi kan fortsätta med återkommande.
Enligt Johan Wolpher är det första gången en regelrätt båtmässa genomförs i Trosa gästhamn.
– För 15 år sedan fanns det någonting som hette Trosa hamnfestival vilken jag själv besökte som liten.
Företagsledaren minns en folkfest med bland annat helikopterflygning vilket även kommer erbjudas under helgens arrangemang.
– Men vad jag vet har det aldrig funnits någon regelrätt båtmässa i den här formen.
Från fredag klockan tio öppnar portarna till den tre dagar långa båtmässan vid piren där utställare kommer visa upp allt från aluminiumbåtar till större ekipage.
Från lokal varven återfinns företag som Finessa med båtar från Finnmaster, Husky och Crescent.
– Även Trosa Marin ska vara på plats för att visa upp sitt båtmärke Alukin.
Förutom båtar kommer även vattenskotrar från Yamaha och Seadoo visas upp och bland långväga besökare finns företag som Karlbergs Marin och Galeon.
– Galeon kommer visa upp sin 510 skydeck, en större båt med häftiga funktioner som uppfällbar balkong och roterande soffor, säger Johan Wolpher som berättar att tre företag visar upp efoil-brädor.
Mässans besökare får också ta en titt på undervattensroboten Rov från Era Marine. Och på lördagen är Kustbevakningens båt, kbv 313, på plats. Ute på piren ligger hela tiden MS Brännskär som för helgen fungerar som ölkällare.
– Man kan köpa korv och pilsner ombord på båten. För den som vill dricka läsk till korven går det även bra att sitta på gräsmattan, säger Johan Wolpher som berättar att eventet vänder sig till både båtintresserade och familjer som vill göra något kul i Trosa under den kommande helgen.
Även sportfiskeutrustning, båttillbehör, klädesmärken säljs på plats.
– För oss känns det här som ett jätteroligt sätt att marknadsföra Trosa som stad och utveckla gästhamnen, säger Johan Wolpher som även hoppas mässan ska ge ringar på vattnet för andra butiker, hotell och restauranger.
– Nu är det bara att hålla tummarna för ett kanonväder för såväl besökare, utställare och vår egen del, säger han.