Kjellbergs TV radio har funnits i huset intill Ica Trossen sedan det byggdes, men tidigare i år var konkursen ett faktum, efter 94 år i branschen.
Sedan dess har flera intressenter hört av sig om lokalerna till fastighetsägaren Jakob Green, som också driver Trosa klädhus.
– Inget har känts bra. Vi måste ha handel i huset. Jag är glad att jag haft tålamod så det inte blev förrådslokaler eller liknande.
Faktum är att Jakob Green själv headhuntade sin hyresgäst.
– Inget kommer av sig självt i dessa tider och jag har dragit folk till orten i många år.
Jakob Green har varit handelsman i 30 år vilket gett honom många affärskontakter.
– Lite spröt har jag ute till höger och vänster, även utanför det som handlar om textilier. Med Elon gillar jag att det är en kedja som inte är stor och vräkig utan personlig och har en mer familjär känsla.
Han är inte orolig över att nyetableringen ska gå samma öde som Kjellbergs till mötes.
– Nej, det är de som satsar när det är lågkonjunktur som kan sin sak. De överlever oftast. Men vi måste driva ut de som sitter hemma och scrollar till de fysiska butikerna. Jag tror faktiskt att människan börjat tröttna på att ligga på soffan och handla. Jag är otroligt glad för orten att vi får hit Elon, det är klart att vi behöver en hemelektronikbutik här.
Det håller Rasmus Jönsson från ägargruppen med om.
– Trosa är helrätt! En snabbväxande ort där det inte finns någon annan butik för kök och vitvaror. Vi kommer absolut att ha något att tillföra stan. Trosa har också en stor byggsida och de lokala byggföretagen kommer att få en helt annan service och närhet, vill jag lova, säger han.
Han lyfter fram känslan av att Trosa känns så "extremt personligt" och avslöjar att en av Kjellbergs mångåriga medarbetare, Rolf Salber, finns på plats när butiken öppnar.
– Rolf blir kvar. För oss är det viktigt att behålla den lokala personliga kopplingen. Hur många fler vi anställer är inte riktigt klart men totalt blir det tre-fyra nya tjänster.
Inte heller Rasmus Jönsson är orolig över att deras föregångare gick i konkurs.
– Vår styrka ligger i att vi är snabbfotade och förändringsbenägna och vi gillar att sälja. Många handlare i vår bransch har haft många goda år – innan de senaste åren som varit extremt svåra – och då bara har kört på utan att förändras. Sådana är inte vi.