Att utrusta eleverna med egna datorer är en satsning som kostar och oftast behöver göras över tid. I Trosa kommun påbörjades arbetet för fyra år sedan. Då antogs en plan med målet att varje elev på högstadiet ska ha sin egen dator. På mellanstadiet ska två elever dela på en dator och på lågstadiet ska fyra elever ha samma dator.
– Vi har kommit ganska långt med den planen. Under 2016 började vi successivt närma oss det verksamhetsbeslutet och nu har vi en ny plan som innebär en dator per elev i hela grundskolan. När 2017 är slut beräknar vi vara i mål med det, säger Mats Larsson, skolchef i Trosa kommun.
Teknikutvecklingen som innebär att datorer i dag blivit betydligt billigare, har varit en stor del av att planen har kunnat ändras till en till en, anser Mats Larsson.
– Nu får man i stort sett två datorer för samma pris som en, då vi började. Det är klart att det kostar att utrusta eleverna med egna datorer, men det är en satsning man gör och vi ser att vi rymmer det i våra ramar. Teknikutvecklingen har gjort att vi kunnat höja nivån och med den nya planen ligger vi inte så långt ifrån kostnaden för den ursprungliga planen, säger han.
Hur ser ni på fördelar och nackdelar med datorer i skolarbetet? Är det något som diskuterats?
– Grundtanken måste vara att pedagogerna ser en nytta med det, därför måste besluten ligga så nära dem som möjligt. De första åren med planen innebar en stor utbildningssatsning. Då utbildades all personal, även på förskolan, i PIM, en pedagogisk grundutbildning i hur man jobbar med digitala medier.