Potthål vid Utterviksvägen: "En katastrof i många år"

Under vattnet på den regelbundet översvämmade Utterviksvägen finns rejäla potthål.

"Hela vägbanken måste höjas. Det har varit en sjö som är hundra meter lång här tidigare", säger Ulf Wallin.

"Hela vägbanken måste höjas. Det har varit en sjö som är hundra meter lång här tidigare", säger Ulf Wallin.

Foto: Isak Dahl

Trosa2023-01-17 21:07

– Detta är vår enda väg och den är översvämmad år efter år. Men vägverket har inga planer på att göra något, säger Inger Regebro, som bor på Tureholm i Lagnö, med väg 768, eller Utterviksvägen, som enda länk till övriga vägnätet. 

– Den här vägen har varit en katastrof i många år, säger Ulf Wallin, pensionär och boende på Tureholmshalvön sedan 40 år.

För fyra år sedan skickade han ett brev till Trafikverket för att uppmärksamma myndigheten om behovet av åtgärder, vilket Lagnös samfälligheter, markägare och företagare skrivit under. 

– Efter det lades ett nytt lager asfalt på vägen, men det var en kosmetisk förbättring, säger han. 

Enligt honom har nya hål dykt upp på vägbanan efter varje kraftigt regnväder. Vilket sedan lagats av Trafikverkets underhållsentreprenörer.

– Så har man hållit på med det här lapptäcket. 

undefined
När vägen översvämmas syns det inte för bilarna på körbanan.

Även om hålen uppstår hela tiden blir situationen värre när de fylls med vatten. Vilket sker regelbundet då delar av sträckan översvämmas. 

– Hålen blir djupare när det regnat eftersom sanden följer med när vattnet stänks ut. Vattnet gör att bilarna bromsar, men är det mörkt är risken stor att någon kör sönder ett fordon. Om det kommer motorcyklar på sommaren är det skaderisk.

Trosas samhällsbyggnadschef Mats Gustafsson berättar att kommunen för en kontinuerlig dialog med Trafikverket om behovet av förbättrad drift och underhåll av Utterviksvägen. 

undefined
Enligt Ulf Wallin har nya hål dykt upp efter varje kraftigt regnväder. Vilka sedan lagats av Trafikverkets underhållsentreprenörer.

– Så sent som i slutet av 2022 förde vi fram behovet av förbättrad beläggning och översyn av diken och trummor för att undvika återkommande översvämningsproblematik, säger han.

Men åtgärden som Ulf Wallin och de andra boende efterfrågar är en höjning av hela vägen för att undvika översvämningar. Vilket även Torbjörn Andersson, åtgärdsplanerare på Trafikverket region öst, ser som det enda alternativet till att lappa och laga hålen. 

– Generellt finns det enorma geotekniska problem i det här området. Det är troligen gammal sjöbotten och vi har problem med flera vägar där ute, säger han.

Men att höja vägen är en dyr investering som måste prioriteras av politikerna i Region Sörmland. I nuläget finns inte väg 768 med i den regionala vägplan över planerade åtgärder.   

Enligt Torbjörn Andersson har Utterviksvägen för lite trafik för att frågan ska lyftas av Trafikverket. 

– Den trafikeras av 1 300 fordon per dygn. Vi jobbar framför allt med vägar med över 4 000 fordon per dygn eller möjligen 2 000 om det finns särskilda behov, säger han.

undefined
Potthål blir djupare efter regn och översvämningar.
undefined
Under tisdagen är ett av hålen sex centimeter djupt.
Karta: Potthål
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!