– Antalet besök vid tömningsstationen har ökat och vi hoppas på dubbla antalet tömningar i år, säger Lasse Eklund, som driver Trosa gästhamn.
Där har toatömningen funnits länge, men för fem-tio år sedan var det bara en handfull som använde servicen. Förra året hade det stigit till 450 som tömde under hela säsongen, jämfört med tiotalet båtar varje dag under de senaste veckorna.
Även Transportstyrelsen, som är ansvarig myndighet, har sett att tömningsstationerna används mer och att båtägarna ställer mer krav på att det ska finnas tömningsmöjligheter i hamnarna. I Sverige finns det 102 000 båtar med toalett, men hittills har tömningsstationerna knappt använts alls. Just Trosa är en av hamnarna som föregår med gott exempel, när det gäller toatömning. Hittills har Transportstyrelsen fått in 80 anmälningar från båtägare som rapporterat om hamnar där det inte går att tömma. Tre av anmälningarna gäller Oxelösund, en i Nyköping, men ingen i Trosa.
Den nya lagen ska bland annat hjälpa till att minska övergödningen och minska spridningen av bakterier.
– Det kommer alltid finnas de som skiter i det, men de flesta börjar bli mer miljömedvetna, säger Lasse Eklund vid pumpen i gästhamnen.
Samtidigt tvingas många komma in till hamnen bara för att tömma, något som drar mycket bränsle och alltså kostar både pengar och tär på miljön. Då krävs det att båtägare planerar sina rutter, något som redan görs i Finland, där förbudet funnits i tio år.
– De väntar inte tills tanken är helt full, utan passar på att tömma där det finns en station, säger Lina Petersson, sakkunnig på båtmiljö på Transportstyrelsen.
Vad är sämst för miljön då, långa omvägar till tömningsstationerna, som innebär onödig bränsleförbrukning, eller tömning till havs?
– Inget är bra. Det är därför vi försöker få hamnarna att bygga ut så att stationerna ligger tätt, säger Lina Petersson.
Bristen på tömningsstationer är något som flera båtägare klagat på. Tommy Kraft är på besök med sin båt från Nynäshamn. Han har hemmahamn i Ösmo med närmsta tömning i Nynäs. För långt, tycker han.
– Tanken är god, det är bra att tänka på miljön, men det finns för få tömningsstationer. Det finns inga i alls naturhamnarna och då är det för lång omväg för att tömma. Det är inte många som kommer göra den omvägen, säger Tommy Kraft, som själv väljer att inte använda båttoaletten.
Han tycker att de stora förorenarna borde straffas, istället för småbåtarna.
– De stora kryssningsfartygen tömmer fortfarande på öppet hav. Det är väl lättare att komma åt oss än de stora, som är viktigare för turistnäringen.
Men även mindre utsläpp är skadligt för miljön.
– Allt vi häller i vattnet gör skillnad, säger Lina Petersson på Transportstyrelsen.
– Det är allas gemensamma vatten. Vi har bara ett vatten, och gör vi inget nu kommer det inte finnas något fint vatten i framtiden.