Trosabo anmäler solcellsföretag till Arn

22 solceller blev bara 20. Dessutom lämnade solcellsinstallatören kvar både byggmaterial och fimpar på gården när de avslutat jobbet på ett hus i Trosa. Nu vill husägaren ha betalt för den tid han lagt ner på att bråka med företaget – och få upp de sista två solcellerna.

Trosabon har anmält solcellsföretaget till Allmänna reklamationsnämnden, bland annat för att de har satt upp för få solceller.

Trosabon har anmält solcellsföretaget till Allmänna reklamationsnämnden, bland annat för att de har satt upp för få solceller.

Foto: Henrik Montgomery/Scanpix

Trosa2023-05-30 18:43

Fastighetsägaren bokade i höstas både takomläggning och installation av 22 solceller, en investering på närmare en halv miljon kronor. Men när jobbet var gjort uppger ägaren att han stod kvar med en tomt full av skrot, fimpar och överblivet byggmaterial som han inte hade ett dugg lust att ha kvar.

Efter fruktlösa försök att nå ansvariga på företaget både via mejl och telefon har han nu vänt sig till Arn, Allmänna reklamationsnämnden, för att klaga på företaget.

undefined
Trosabon skriver till Arn att han vill ha ersättning för den tid han lagt på att anmäla företaget.

Ägaren kräver, förutom att solcellerna kompletteras med de två som enligt avtalet saknas, också ersättning för den tid han lagt ner på att få företaget att göra rätt.

Plocka upp och städa upp efter företagets personal, 1 timme. Skriva och skicka fem mejl, en halvtimme vardera. Göra anmälan till Arn 7,5 timme. Totalt vill husägaren ha ersättning för 10,75 timmars arbete och hans timpenning är 963,54 kronor, totalt 10 358,01 kronor plus moms.

Dessutom vill husägaren kompenseras ekonomiskt för "all stress, extremt lång tid att slutföra installationen, nonchalant bemötande och oprofessionellt beteende". 

"Jag anser att en lämplig ersättning är en minskning med 25 procent från slutfakturan", skriver mannen i sin anmälan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!