Grus som funnits i botten på nätburarna i fållan har spolats iväg och gjort att de lossnat. Dessutom har den gjort att strandkanterna har eroderat, jordmassor har följt med i det höga vattenflödet som rådde i våras.
Jordmassorna har sedan lagt sig i fiskvägen längre ner i fållan.
För att kunna reparera fiskpassagen krävdes att den torrlades först. Detta för att kunna lägga i större stenar i burarna som inte kan spolas bort. Dessutom behövde fler störstenar läggas ner i fiskvägen, som bromsar upp vattenflödet och gör att det inte forsar lika hårt.
Men det blev också nödvändigt att göra strandkanten flackare.
– Det var något som diskuterades redan inledningsvis men då ville vi försöka bevara strukturen intill ån så mycket som möjligt, men det fungerade inte riktigt, konstaterar kommunens tekniske chef Ulf Hagstedt.
Det blev därför aldrig någon diskussion om vem som skulle stå för notan när den nybyggda passagen gick sönder.
– Vi hade kunnat ta kostnaden redan när den byggdes, nu blev det nu i stället, säger Ulf Hagstedt.
Slutnotan landade på 298 000 kronor, vilket innebär att kostnaden för hela projektet landar på nästan 20 miljoner kronor som kostade 19,7 miljoner när det var klart.
– Men det var väldigt mycket prövningar och tillstånd som krävdes som gjorde att den blev så dyr.
Förutom att passagen gör en bra sak för naturen och djurlivet under ytan kan den också bjuda invånarna på underhållning. På sajten fiskdata.se kan du se vad som passerar passagen.
Fotnot: I en tidigare version stod att skattebetalarna stått för hela kostnaden, vilket är fel. Se faktaruta.